Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2017



A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg




De A9 loopt sinds maandagochtend 10 april 2017 niet meer dwars door Badhoevedorp heen. De snelweg is om het dorp heen gelegd en maandag door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) feestelijk geopend.

Sinds middernacht rijdt het verkeer in de richting van Haarlem tussen de knooppunten Badhoevedorp en Raasdorp om het dorp heen. Sinds december was dat al het geval de andere kant op: richting Amstelveen.

Naast een verbetering van ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid in Badhoevedorp is het nieuwe stuk A9 breder dan het oude. De weg heeft drie permanente rijstroken per richting gekregen wat goed is voor de doorstroming van het verkeer in deze drukke regio. Er zijn 10 viaducten aangelegd waaronder complexe viaducten over de A4 en de Schiphol-spoorlijn. Daarnaast is het bestaande klaverblad vervangen en is er een nieuwe afrit voor bussen. Dubbellaags ZOAB zorgt voor minder geluid.

Minister Schultz van Haegen opende de nieuwe weg maandag symbolisch door samen met bestuurlijke partners op een knop te drukken waarna een pijl zichtbaar werd in de vorm van de nieuwe weg. Schultz: “Door de omlegging van de A9 doorsnijdt de snelweg het dorp niet meer. Na de sloop van de oude A9 is het dorp straks weer één. Voor de omgeving betekent dit minder geluid en een schonere lucht. De nieuwe bredere weg is ook goed voor de bereikbaarheid van de regio en daarmee voor het economische motorblok van Nederland.”

Rijkswaterstaat sloot de oude weg door het dorp vrijdagavond met de gemeente Haarlemmermeer en 130 bewoners ludiek af door met drie bussen met Badhoevedorpers als laatste over de A9 te rijden. Eerst nog met veel lawaai, geproduceerd door blikjes achter de bussen en het getoeter van de bussen, later zonder. Dit symboliseert het feit dat de geluidsoverlast van de oude A9 er niet meer is. Nadat de weg was afgesloten heeft de aannemer Combinatie BadhoeverBogen het hele weekend hard gewerkt om de weg aan te sluiten op het bestaande wegennet Sinds eind 2013 is gewerkt aan de omlegging van de snelweg.

Bij het project heeft het Rijk samengewerkt met de provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer,Vervoerregio Amsterdam, Schiphol Group en gemeente Amsterdam.Verschillende overheden hebben ook medegefinancierd. Aannemer Combinatie BadhoeverBogen (CBB) heeft de werkzaamheden uitgevoerd en gaat nu een volgende fase in: de sloop van de oude A9. Deze moet uiterlijk in februari 2019 gereed zijn.



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]