Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-04-2017



A13 blijft drukste rijksweg




De laatste vijf jaar is de A13 in Zuid-Holland de drukste rijksweg in Nederland. De regio met gemiddeld de drukste rijkswegen is echter Utrecht. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van de verkeersintensiteiten op rijkswegen over de periode 2011-2016.

Op circa 20 duizend meetpunten op het rijkswegennet wordt elke minuut van de dag het aantal passerende motorvoertuigen geregistreerd en opgeslagen in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Op basis van deze gegevens berekent het CBS de verkeersintensiteiten.

Verkeer op rijkswegen in 2016 vrijwel gelijk aan 2015
In 2016 passeerden elk uur gemiddeld 2248 motorvoertuigen de meetpunten op de Nederlandse rijkswegen. Dit is nagenoeg gelijk aan het aantal motorvoertuigen dat in 2015 passeerde en ruim 7 procent meer dan in 2011. Op de A13 passeerden in de periode 2011–2015 elk uur van de dag gemiddeld 5700 motorvoertuigen. Na de openstelling van de verlengde A4 in december 2015 is de A13 in 2016 nog steeds de drukste rijksweg, maar het gemiddelde aantal passerende voertuigen ligt ruim 1000 voertuigen lager dan voorgaande jaren, dit is een daling van 17 procent.

De N33, de rijksweg van Assen via Veendam en Appingedam naar de Eemshaven in Groningen, is ook in 2016 de rijksweg met gemiddeld het minste aantal motorvoertuigpassages per uur. In de periode 2011– 2016 reden hier per uur gemiddeld 400 voertuigen.

Na de A13 is de verkeersintensiteit op de A10, de ring rond Amsterdam, het hoogst met gemiddeld 4610 voertuigen per uur. Met de A12, A16 en de A2 vormen ze de top vijf van drukste rijkswegen.

Regio Utrecht het drukst
Regionaal zijn er grote verschillen in het aantal voertuigen dat gemiddeld per uur op de rijkswegen rijdt. In de regio Utrecht, waar de rijkswegen A1, A2, A12, A27 en A28 liggen, reden in 2016 elk uur gemiddeld 4286 personenauto’s, vrachtvoertuigen, bussen of motorfietsen. Daarmee is dit de drukste regio van Nederland. Het is hier op de wegen ruim 16-maal zo druk als in de regio Delfzijl en omgeving, de meest voertuig-luwe regio.

Seizoenpatroon verkeer op rijkswegen
De drukte op de rijkswegen hangt samen met de seizoenen. Januari en december waren, vanwege vakanties en slechte weersomstandigheden, met 2100 gepasseerde voertuigen per uur, de rustigste maanden van 2016. Tijdens de zomermaanden is er een dip in de verkeersdrukte, doordat het woon-werkverkeer deels wegvalt. Op de Zeeuwse rijkswegen neemt in de zomermaanden het verkeersaanbod juist toe door de toestroom van vakantiegasten. In de rest van Nederland stijgt in september de verkeersintensiteit weer. Met gemiddeld 2362 gepasseerde motorvoertuigen per uur was september de drukste maand van 2016. Dan is voor de meeste mensen de vakantieperiode voorbij en gaan velen weer aan de slag.



Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]