Nieuwsbericht | Datum: 06-04-2017



Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa

Bron: Eneco



Eneco en Mitsubishi Corporation (MC) starten in Duitsland binnenkort met de bouw van Europa’s grootste batterij, onder de naam EnspireME. Met de batterij kunnen zij straks reservecapaciteit aan het Europese elektriciteitsnet leveren. Daarnaast onderzoeken beide partijen de mogelijkheid om de overproductie van lokale windstroom op te slaan.

Duitsland loopt dankzij de Energiewende voorop in de verduurzaming van haar energievoorziening. Een groeiend aantal windmolens en zonnepanelen neemt daardoor de stroomproductie van bestaande fossiele energiecentrales over. Deze centrales hebben echter nog een rol: ze houden het stroomnet in balans door reservecapaciteit aan te bieden. De batterij kan deze rol als primaire reserve overnemen en is daarmee een duurzaam alternatief voor de back up van kolen- en gascentrales.

Jardelund
Eneco en Mitsubishi Corporation beginnen in de zomer met de bouw van het batterijsysteem. De batterij komt naast een transformatorstation in het Duitse Jardelund in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Deze deelstaat grenst aan Denemarken en levert een grote bijdrage aan de Duitse energietransitie. In dit gebied komt de stroom van grote windparken op land en op het Duitse deel van de Noordzee samen om verder getransporteerd te worden naar andere delen van Duitsland. De nabijheid van het transformatorstation maakt het mogelijk dat de batterij een rol speelt om energieverlies – zogenaamd blindvermogen – bij het station tegen te gaan. In eerste instantie zal de batterij ingezet worden op de primaire reserve markt. Op deze markt kopen netbeheerders reservecapaciteit in die ze nodig hebben om de noodzakelijke 50 Hertz frequentie op het elektriciteitsnet te garanderen.

Onderzoek opslag lokale windenergie
Eneco en Mitsubishi Corporation onderzoeken ook hoe lokale windparken aangesloten kunnen worden op de batterij, gesteund door de Duitse federale staat Sleeswijk-Holstein. Als er sprake is van overproductie door lokale windparken of een overbelasting van het elektriciteitsnet, kan de windenergie in een deel van de batterij worden opgeslagen. Het elektriciteitsnet wordt hierdoor minder belast. En het zorgt ook voor een financieel voordeel voor de eigenaren van windparken, omdat de opgeslagen windenergie op een gunstiger moment aangeboden kan worden aan de markt.

Energie-opslag technologie
De batterij is een lithium-ion-systeem met een vermogen van 48 MW en een opslagcapaciteit van meer dan 50 MWh, vergelijkbaar met het gemiddelde energieverbruik van meer dan 5.300 Duitse huishoudens voor 1 dag. Het batterijsysteem, inclusief stroomconversie- en bedieningssysteem wordt geleverd door NEC Energy Solutions, een leverancier van grote energieopslagsystemen. Naar verwachting wordt de batterij eind 2017 in gebruik genomen.

Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer Eneco Groep: ‘Het aandeel van duurzame energie groeit gelukkig hard, maar vormt wel een uitdaging voor het energienet. Wij zien daar twee oplossingen voor: het slim bij elkaar brengen van vraag en aanbod en de combinatie van klein- en grootschalige energieopslag. We zijn vorig jaar gestart met een netwerk van thuisbatterijen voor consumenten en zetten nu samen met Mitsubishi Corporation ook een flinke stap op het gebied van grootschalige opslag. Duitsland is als groen gidsland bij uitstek geschikt om ervaring op te doen. Deze stap geeft ons ook waardevolle inzichten voor de Nederlandse markt.’

Hiroshi Sakuma, Group Chief Executive Officer, Mitsubishi Corporation: 'We versterken onze activiteiten op het gebied van duurzame energie om zo bij te dragen aan een CO2-arme samenleving. Daarbij zijn wij van mening dat energie-opslag van groot belang is om de fluctuaties van duurzame energie op te kunnen vangen. Dit project is voor ons een belangrijke eerste stap om de duurzame samenleving te realiseren'.



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]