Nieuwsbericht | Datum: 06-04-2017



Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa

Bron: Eneco



Eneco en Mitsubishi Corporation (MC) starten in Duitsland binnenkort met de bouw van Europa’s grootste batterij, onder de naam EnspireME. Met de batterij kunnen zij straks reservecapaciteit aan het Europese elektriciteitsnet leveren. Daarnaast onderzoeken beide partijen de mogelijkheid om de overproductie van lokale windstroom op te slaan.

Duitsland loopt dankzij de Energiewende voorop in de verduurzaming van haar energievoorziening. Een groeiend aantal windmolens en zonnepanelen neemt daardoor de stroomproductie van bestaande fossiele energiecentrales over. Deze centrales hebben echter nog een rol: ze houden het stroomnet in balans door reservecapaciteit aan te bieden. De batterij kan deze rol als primaire reserve overnemen en is daarmee een duurzaam alternatief voor de back up van kolen- en gascentrales.

Jardelund
Eneco en Mitsubishi Corporation beginnen in de zomer met de bouw van het batterijsysteem. De batterij komt naast een transformatorstation in het Duitse Jardelund in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Deze deelstaat grenst aan Denemarken en levert een grote bijdrage aan de Duitse energietransitie. In dit gebied komt de stroom van grote windparken op land en op het Duitse deel van de Noordzee samen om verder getransporteerd te worden naar andere delen van Duitsland. De nabijheid van het transformatorstation maakt het mogelijk dat de batterij een rol speelt om energieverlies – zogenaamd blindvermogen – bij het station tegen te gaan. In eerste instantie zal de batterij ingezet worden op de primaire reserve markt. Op deze markt kopen netbeheerders reservecapaciteit in die ze nodig hebben om de noodzakelijke 50 Hertz frequentie op het elektriciteitsnet te garanderen.

Onderzoek opslag lokale windenergie
Eneco en Mitsubishi Corporation onderzoeken ook hoe lokale windparken aangesloten kunnen worden op de batterij, gesteund door de Duitse federale staat Sleeswijk-Holstein. Als er sprake is van overproductie door lokale windparken of een overbelasting van het elektriciteitsnet, kan de windenergie in een deel van de batterij worden opgeslagen. Het elektriciteitsnet wordt hierdoor minder belast. En het zorgt ook voor een financieel voordeel voor de eigenaren van windparken, omdat de opgeslagen windenergie op een gunstiger moment aangeboden kan worden aan de markt.

Energie-opslag technologie
De batterij is een lithium-ion-systeem met een vermogen van 48 MW en een opslagcapaciteit van meer dan 50 MWh, vergelijkbaar met het gemiddelde energieverbruik van meer dan 5.300 Duitse huishoudens voor 1 dag. Het batterijsysteem, inclusief stroomconversie- en bedieningssysteem wordt geleverd door NEC Energy Solutions, een leverancier van grote energieopslagsystemen. Naar verwachting wordt de batterij eind 2017 in gebruik genomen.

Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer Eneco Groep: ‘Het aandeel van duurzame energie groeit gelukkig hard, maar vormt wel een uitdaging voor het energienet. Wij zien daar twee oplossingen voor: het slim bij elkaar brengen van vraag en aanbod en de combinatie van klein- en grootschalige energieopslag. We zijn vorig jaar gestart met een netwerk van thuisbatterijen voor consumenten en zetten nu samen met Mitsubishi Corporation ook een flinke stap op het gebied van grootschalige opslag. Duitsland is als groen gidsland bij uitstek geschikt om ervaring op te doen. Deze stap geeft ons ook waardevolle inzichten voor de Nederlandse markt.’

Hiroshi Sakuma, Group Chief Executive Officer, Mitsubishi Corporation: 'We versterken onze activiteiten op het gebied van duurzame energie om zo bij te dragen aan een CO2-arme samenleving. Daarbij zijn wij van mening dat energie-opslag van groot belang is om de fluctuaties van duurzame energie op te kunnen vangen. Dit project is voor ons een belangrijke eerste stap om de duurzame samenleving te realiseren'.



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]