Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2017



Toekomstvisies openbare ruimte in ‘App to the Future’




Technologie in de openbare ruimte is alomtegenwoordig: denk aan parkeersensoren, ‘slimme’ straatverlichting, of de navigatie op onze telefoon. Als dit nu al zo is, hoe ziet die publieke ruimte er dan uit over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker Gabriele Ferri van het HvA-lectoraat Play & Civic Media wil weten hoe burgers hierover denken. Hij verzamelt in de ‘App to the Future’ de toekomstvisies van mensen over technologie in Amsterdam van nu en 2031.

Toekomstvisies
Een aantal ‘futuristische’ voorspellingen uit Science Fiction-films of boeken van decennia geleden, zijn inmiddels werkelijkheid geworden in ons straatbeeld. Zo voorzag de Britse schrijver HG Wells al in de jaren ’20 van de vorige eeuw hoe mensen met draadloze mobiele ‘telefoons’ zouden communiceren.

Wat zijn eigenlijk de toekomstvisies die mensen anno nu hebben, als het gaat om technologieën in de openbare ruimte over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker en game designer Gabriele Ferri brengt dit in kaart. ‘Technologie in de openbare ruimte is nu al overal', zegt Ferri. 'Wat vrezen mensen van deze technologie en waaraan hebben ze juist behoefte? Als design researchers willen wij dit weten, het geeft ons richting en focus.’

App en bordspel
Ferri ontwikkelde daarom de ‘App to the Future’, een app die mensen op een speelse manier aanzet om over de toekomst na te denken en hun mening daarover achter te laten. De app wordt nog verder doorontwikkeld en wordt momenteel binnen een testgroep van de HvA gebruikt. MIC-student Genèviéve Korte maakte een bijbehorende graphic novel en boardgame, die sinds kort beschikbaar zijn.

Sciencefiction spionnenverhaal
Genèviéve Korte maakte ook de storyline die de basis vormt voor de app en het spel. Het is een interactief sciencefiction-verhaal, dat mensen prikkelt om met ‘nieuwe ogen’ naar de technologie om hen heen te kijken, en waarin ze hun mening over de toekomst geven over verschillende onderwerpen.

De speler maakt in dit verhaal kennis met twee karakters (Helix en Sammy) vanuit het jaar 2031 en moet verschillende opdrachten uitvoeren om zijn karakter te helpen. Een voorbeeld: de app (of het tekstboekje) vertelt op een punt in het verhaal dat er een datalek plaatsvindt naar het jaar 2031; dit moet verhinderd worden. De speler moet daarom goed letten op groepen mensen die hun telefoons gebruiken.

De achterliggende gedachte van deze opdracht, is dat de speler let op opvallende dingen in het gedrag van mensen die in groepen met technologieën omgaan. De speler wordt zo bewust gemaakt van iets dat hij/zij dagelijks misschien niet opmerkt. Daarna wordt de speler naar zijn toekomstvisie gevraagd: isoleert de technologie bijvoorbeeld mensen van elkaar, of ontstaat er een andere vorm van interactie?

Het tekstboekje en het bordspel die Genèviéve maakte, zijn nu af en worden in april gepresenteerd op de internationale conferentie Games for Cities te Rotterdam.

Kat met een fitbit
Onderzoeker Gabriele Ferri vertelt dat doel van het bordspel en de app niet alleen is om designers inzicht te bieden, maar ook om mensen te engageren. Hun feedback over de toekomst kan op termijn leiden tot nieuwe innovatieve toepassingen. ‘En dat is belangrijk, want de ontwikkeling is huge’, aldus Ferri. ‘De technologie gaat veranderen hoe we over 20 jaar van en naar werk bewegen, en hoe we met elkaar omgaan. Misschien verandert het zelfs hoe we met onze huisdieren omgaan. Er zijn namelijk al mensen die hun kat een Fitbit omdoen.‘ (een ‘slimme’ armband die o.a. beweging monitort.)

Meer informatie
graphic novel en boardgame
conferentie Games for Cities



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]