Nieuwsbericht | Datum: 03-04-2017



Gescheiden inzameling verlichting opgenomen in BRL SVMS-007




Het demonteren en gescheiden inzamelen van gasontladingslampen en armaturen is per 1 april 2017 opgenomen in de geactualiseerde Beoordelingsrichtlijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007). Deze richtlijn bewaakt de kwaliteit en deskundigheid van aannemers bij de uitvoering van sloopprojecten en bevordert ook het veilig en milieukundig slopen. Ruim 150 bedrijven in de sloopbranche zijn gecertificeerd volgens deze richtlijn. LightRec, in Nederland verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van verlichting, is verheugd met deze toevoeging.

De beoordelingsrichtlijn van de Stichting Veilig en Milieukundig Slopen (SVMS) geeft onder meer aan welke eisen er gesteld worden aan de scheiding en afzet van ‘vrijkomende sloopmaterialen’. Concreet zijn nu ook gasontladingslampen en armaturen toegevoegd aan de stoffeninventarisatie, de eisen ten aanzien van de behandeling en afvoer van sloopmaterialen en aan de stoffenverantwoording.

LightRec is blij dat zowel lampen als armaturen nu expliciet in de richtlijn zijn meegenomen. “Deze toevoeging benadrukt het belang van het apart inzamelen en inleveren van verlichting bij sloopbedrijven”, vertelt Gied van Hoorn, directeur van LightRec. Belangrijk, aldus Van Hoorn, “want een BRL SVMS-007 certificaat is een inkoopcriterium van het overheidsprogramma ‘Duurzaam inkopen’, dat overheden stimuleert om duurzaamheid expliciet als criterium mee te nemen bij haar inkopen. Opdrachtgevers die bij de aanbesteding van sloopprojecten de BRL SVMS-007 voorschrijven, zijn met de toevoeging van verlichting dus extra goed bezig.”

Van Hoorn: “Veel sloopbedrijven weten wel dat lampen apart moeten worden gehouden voor de sloopkogel door een gebouw gaat, maar dat ook armaturen apart moeten worden ingeleverd is minder bekend. Naast het feit dat het wettelijk verplicht is om armaturen apart te houden, is het ook beter voor het milieu om ze separaat te verwerken. Armaturen bevatten namelijk ook elektronica en kunnen bovendien bestaan uit pcb-houdende stoffen, waardoor ze een speciale behandeling nodig hebben.”

Eerste succes
Deze toevoeging aan de richtlijn is een eerste succes van het offensief dat LightRec onlangs startte in samenwerking met VERAS, de branchevereniging van sloopaannemers, en Wecycle om meer lampen en armaturen uit sloopprojecten duurzaam in te zamelen en te verwerken. Het doel van de drie organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen.

Op dit moment worden er bij sloopprojecten nog te weinig lampen en vooral te weinig armaturen gescheiden ingezameld. Dit terwijl er jaarlijks zo’n 900.000 kilo aan armaturen en 460.000 stuks aan lampen uit de sloop- en renovatieprojecten vrij zouden moeten komen.

Meer informatie over de gewijzigde Beoordelingsrichtlijn SVMS-007 is te vinden op www.veiligslopen.nl




Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]