Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-04-2017



Brug Meppelerdiepsluis succesvol verplaatst




Op 18 en 19 februari 2017 hebben Rijkswaterstaat en Combinatie Strukton Reef de ophaalbrug bij de Meppelerdiepsluis verplaatst van de tijdelijke naar de definitieve plek. Een operatie van maar liefst 48 uur, met 50 man in actie om de weg open te houden voor autoverkeer.

De brug moest verplaatst worden omdat de sluis in het Meppelerdiep onder handen is genomen. De sluis is omgebouwd van keersluis tot schutsluis, zodat het Meppelerdiep het hele jaar bevaarbaar is. De vaarweg bij de sluis is verbreed en verdiept, zodat ook grotere schepen vlot en veilig kunnen passeren. Ook beschermt de nieuwe sluis beter tegen overstromingen.

3 delen
De ophaalbrug werd in 3 delen verplaatst. Eerst werd de bovenbouw van de brug gedemonteerd. De zogenaamde balans werd door zelfrijdende voertuigen op een tijdelijke plek gestald. Daarvoor werd een zogeheten SPMT-techniek ingezet. Een imposante klus: de voertuigen hebben ieder 10 assen en per as maar liefst 4 wielen. Vervolgens werden de brugkolommen met een grote kraan op de nieuwe plek gezet. Deze zogenaamde hameitorens wegen afzonderlijk circa 20 ton.

Vervolgens werd het brugdek van circa 120 ton op de juiste plek gezet. Hiervoor zette de aannemer een ponton in, zodat het dek over het water naar de juiste plek gevaren kon worden. De brug staat op haar definitieve plek.



Ophaalbrug weer in gebruik
Na de operatie kon het verkeer niet gelijk gebruikmaken van de brug op haar definitieve plek. In de week na de verplaatsing reed het wegverkeer over een tijdelijke noodbrug. Ondertussen werd de ophaalbrug uitvoerig getest. De brug slaagde voor alle testen op haar nieuwe locatie. De weg werd vrijgegeven en de tijdelijke noodbrug weggehaald.

Zwartsluis-bewoner Anne Rosenberg is blij met de nieuwe brug. ‘Ik rijd er vaak overheen en vaar er ook vaak onderdoor. De stremming van de brug tijdens het werken aan de sluis was even lastig, maar het resultaat is heel mooi geworden. De brug is wat breder geworden, dus het verkeer stroomt goed door.'

Meer informatie
Projectpaginga Meppelerdiepsluis: ombouw keersluis tot schutsluis



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]