Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-04-2017



Brug Meppelerdiepsluis succesvol verplaatst




Op 18 en 19 februari 2017 hebben Rijkswaterstaat en Combinatie Strukton Reef de ophaalbrug bij de Meppelerdiepsluis verplaatst van de tijdelijke naar de definitieve plek. Een operatie van maar liefst 48 uur, met 50 man in actie om de weg open te houden voor autoverkeer.

De brug moest verplaatst worden omdat de sluis in het Meppelerdiep onder handen is genomen. De sluis is omgebouwd van keersluis tot schutsluis, zodat het Meppelerdiep het hele jaar bevaarbaar is. De vaarweg bij de sluis is verbreed en verdiept, zodat ook grotere schepen vlot en veilig kunnen passeren. Ook beschermt de nieuwe sluis beter tegen overstromingen.

3 delen
De ophaalbrug werd in 3 delen verplaatst. Eerst werd de bovenbouw van de brug gedemonteerd. De zogenaamde balans werd door zelfrijdende voertuigen op een tijdelijke plek gestald. Daarvoor werd een zogeheten SPMT-techniek ingezet. Een imposante klus: de voertuigen hebben ieder 10 assen en per as maar liefst 4 wielen. Vervolgens werden de brugkolommen met een grote kraan op de nieuwe plek gezet. Deze zogenaamde hameitorens wegen afzonderlijk circa 20 ton.

Vervolgens werd het brugdek van circa 120 ton op de juiste plek gezet. Hiervoor zette de aannemer een ponton in, zodat het dek over het water naar de juiste plek gevaren kon worden. De brug staat op haar definitieve plek.



Ophaalbrug weer in gebruik
Na de operatie kon het verkeer niet gelijk gebruikmaken van de brug op haar definitieve plek. In de week na de verplaatsing reed het wegverkeer over een tijdelijke noodbrug. Ondertussen werd de ophaalbrug uitvoerig getest. De brug slaagde voor alle testen op haar nieuwe locatie. De weg werd vrijgegeven en de tijdelijke noodbrug weggehaald.

Zwartsluis-bewoner Anne Rosenberg is blij met de nieuwe brug. ‘Ik rijd er vaak overheen en vaar er ook vaak onderdoor. De stremming van de brug tijdens het werken aan de sluis was even lastig, maar het resultaat is heel mooi geworden. De brug is wat breder geworden, dus het verkeer stroomt goed door.'

Meer informatie
Projectpaginga Meppelerdiepsluis: ombouw keersluis tot schutsluis



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]