Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-03-2017



Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar




Dynniq gaat in 2017 intelligente verkeersregelingsinstallaties plaatsen in Maastricht in opdracht van Maastricht Bereikbaar. Beide partijen hebben hier donderdagmiddag 30 maart 2017 symbolisch voor getekend. De samenwerking past bij de gemeenschappelijke doelstelling om met behulp van slimme verkeersoplossingen de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in drukke steden en regio’s te verbeteren.

iVRI
De intelligente verkeersregelingsinstallaties (iVRI’s) faciliteren zowel de traditionele verkeersregeltechniek als de coöperatieve en connected technologie. Dat betekent dat het verkeer in de nabije toekomst direct kan communiceren met de verkeerslichten. Verkeerslichten zijn straks in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen worden afgestemd op verkeersstromen en verkeersintensiteit, waardoor weggebruikers hun route veiliger, sneller en duurzamer kunnen afleggen. De samenwerking met Dynniq maakt Maastricht tot één van de koplopers in Nederland. Dynniq zal de eerste iVRI’s uitvoeren voor eind 2017, te beginnen met het kruispunt van de Nieuwe Limmerderweg met de Hoekerweg. Overige installaties worden in de loop van 2018 geplaatst.

Talking Traffic
Binnen het Partnership Talking Traffic, een publiek-privaat samenwerkingsverband, werken Dynniq, de regio Maastricht, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en tal van andere decentrale overheden en marktpartijen aan innovatieve verkeerstoepassingen. Het partnership heeft de ambitie om voor het eind van dit jaar 1268 VRI’s (een kwart van het totale aantal VRI’s in ons land) te vervangen door iVRI’s. De bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.

Uitrollen smart mobility
Katya Ivanova, programmamanager van de publiek-private samenwerkingsorganisatie Maastricht Bereikbaar: ‘De overeenkomst met Dynniq past bij de inzet van het programmabureau Maastricht Bereikbaar om de stad en regio bereikbaar te houden. Daarmee blijft Maastricht een aantrekkelijke stad voor inwoners, bezoekers, werkgevers en forenzen. Dynniq is een van de geselecteerde partijen binnen het Partnership Talking Traffic en daarom voor ons een logische partner. Ons doel is om uiteindelijk alle huidige VRI’s om te bouwen naar iVRI’s en smart mobility verder uit te rollen binnen Maastricht en ook Zuid-Limburg.’

Haye Mensonides, commercieel directeur mobility bij Dynniq: ‘Binnen het Partnership Talking Traffic ontwikkelt Dynniq de adaptieve netwerkregeling ImFlow, een slim algoritme dat de voordelen van voertuig- en verkeersafhankelijk regelen combineert. De beschikbare data en de iVRI’s zijn de sleutel tot een efficiënte verkeersafhandeling. Wij zijn dan ook zeer verheugd met de bestelling van Maastricht en zijn er trots op dat Dynniq de iVRI’s mag leveren en onderhouden en op die manier kan bijdragen aan de doorstroom van het verkeer in binnenstedelijk gebied.’

Over Dynniq
Dynniq is een technische dienstverlener die geïntegreerde oplossingen levert op het gebied van Parking, Energy en Mobility. De onderneming ontwerpt, ontwikkelt en onderhoudt technologisch hoogwaardige oplossingen, zoals de parkeeroplossingen van WPS Parking Systems en de verkeerssystemen van Peek. Dynniq is met meer dan 1800 medewerkers actief in de Europese markt, maar ook in Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada.

Over het Partnership Talking Traffic
Dynniq en Maastricht Bereikbaar maken beiden deel uit van het Innovatiepartnership Talking Traffic: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt hierin samen met decentrale overheden en zo'n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, automotive sector en dienstverlening samen aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen, in de drukste regio's en steden, te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen. Overheid en markt werken samen aan ontwikkeling en exploitatie in een meerjarig innovatiepartnership tot en met 2020. Onderzoek wijst uit dat slecht afgestelde verkeerslichten jaarlijks zo’n € 90 miljoen aan maatschappelijke schade opleveren. Met Talking Traffic iVRI’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch, waarmee de afhankelijkheid van detectielussen van €1.000,- per stuk per jaar tot het verleden behoort. Voor het eind van dit jaar zullen zo’n 1268 VRI’s worden aangepast naar iVRI’s. Bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.




Deel dit artikel:                   





Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: De vakbeurs voor waterbestendig Nederland
Weblogposting
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht








[Banners]