Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-03-2017



Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar




Dynniq gaat in 2017 intelligente verkeersregelingsinstallaties plaatsen in Maastricht in opdracht van Maastricht Bereikbaar. Beide partijen hebben hier donderdagmiddag 30 maart 2017 symbolisch voor getekend. De samenwerking past bij de gemeenschappelijke doelstelling om met behulp van slimme verkeersoplossingen de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in drukke steden en regio’s te verbeteren.

iVRI
De intelligente verkeersregelingsinstallaties (iVRI’s) faciliteren zowel de traditionele verkeersregeltechniek als de coöperatieve en connected technologie. Dat betekent dat het verkeer in de nabije toekomst direct kan communiceren met de verkeerslichten. Verkeerslichten zijn straks in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen worden afgestemd op verkeersstromen en verkeersintensiteit, waardoor weggebruikers hun route veiliger, sneller en duurzamer kunnen afleggen. De samenwerking met Dynniq maakt Maastricht tot één van de koplopers in Nederland. Dynniq zal de eerste iVRI’s uitvoeren voor eind 2017, te beginnen met het kruispunt van de Nieuwe Limmerderweg met de Hoekerweg. Overige installaties worden in de loop van 2018 geplaatst.

Talking Traffic
Binnen het Partnership Talking Traffic, een publiek-privaat samenwerkingsverband, werken Dynniq, de regio Maastricht, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en tal van andere decentrale overheden en marktpartijen aan innovatieve verkeerstoepassingen. Het partnership heeft de ambitie om voor het eind van dit jaar 1268 VRI’s (een kwart van het totale aantal VRI’s in ons land) te vervangen door iVRI’s. De bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.

Uitrollen smart mobility
Katya Ivanova, programmamanager van de publiek-private samenwerkingsorganisatie Maastricht Bereikbaar: ‘De overeenkomst met Dynniq past bij de inzet van het programmabureau Maastricht Bereikbaar om de stad en regio bereikbaar te houden. Daarmee blijft Maastricht een aantrekkelijke stad voor inwoners, bezoekers, werkgevers en forenzen. Dynniq is een van de geselecteerde partijen binnen het Partnership Talking Traffic en daarom voor ons een logische partner. Ons doel is om uiteindelijk alle huidige VRI’s om te bouwen naar iVRI’s en smart mobility verder uit te rollen binnen Maastricht en ook Zuid-Limburg.’

Haye Mensonides, commercieel directeur mobility bij Dynniq: ‘Binnen het Partnership Talking Traffic ontwikkelt Dynniq de adaptieve netwerkregeling ImFlow, een slim algoritme dat de voordelen van voertuig- en verkeersafhankelijk regelen combineert. De beschikbare data en de iVRI’s zijn de sleutel tot een efficiënte verkeersafhandeling. Wij zijn dan ook zeer verheugd met de bestelling van Maastricht en zijn er trots op dat Dynniq de iVRI’s mag leveren en onderhouden en op die manier kan bijdragen aan de doorstroom van het verkeer in binnenstedelijk gebied.’

Over Dynniq
Dynniq is een technische dienstverlener die geïntegreerde oplossingen levert op het gebied van Parking, Energy en Mobility. De onderneming ontwerpt, ontwikkelt en onderhoudt technologisch hoogwaardige oplossingen, zoals de parkeeroplossingen van WPS Parking Systems en de verkeerssystemen van Peek. Dynniq is met meer dan 1800 medewerkers actief in de Europese markt, maar ook in Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada.

Over het Partnership Talking Traffic
Dynniq en Maastricht Bereikbaar maken beiden deel uit van het Innovatiepartnership Talking Traffic: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt hierin samen met decentrale overheden en zo'n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, automotive sector en dienstverlening samen aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen, in de drukste regio's en steden, te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen. Overheid en markt werken samen aan ontwikkeling en exploitatie in een meerjarig innovatiepartnership tot en met 2020. Onderzoek wijst uit dat slecht afgestelde verkeerslichten jaarlijks zo’n € 90 miljoen aan maatschappelijke schade opleveren. Met Talking Traffic iVRI’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch, waarmee de afhankelijkheid van detectielussen van €1.000,- per stuk per jaar tot het verleden behoort. Voor het eind van dit jaar zullen zo’n 1268 VRI’s worden aangepast naar iVRI’s. Bedoeling is dat de overige VRI’s (in totaal 5000 in Nederland) in de komende jaren zullen worden aangepast.




Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]