Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-03-2017



Prijsvraag voor innovatieve asfaltrand




Rijkswaterstaat vraagt marktpartijen nu om met creatieve ideeën te komen voor een veilige ZOAB randconstructie.

Meer dan een derde van alle ongevallen op het Rijkswegennet heeft te maken met de berm. Bij een deel hiervan speelt de rand van de wegverharding een rol. Het maakt veel uit hoe deze rand van de wegverharding eruit ziet.

Als de rand van de wegverharding te hoog is of te steil afloopt, dan kunnen er twee dingen gebeuren. De auto kan de rand raken en ‘opspringen’ of kantelen. De bestuurder kan dan de macht over het stuur verliezen. En als de auto met de wielen in de berm terecht komt, dan kunnen de wielen achter de opstaande rand blijven ‘haken’. De bestuurder maakt dan vaak een (te) abrupte stuurcorrectie waardoor het voertuig in een slip raakt of gaat slingeren.

Beide situaties kunnen leiden tot een botsing met een andere weggebruiker of een vast voorwerp. Om dit soort ongevallen te voorkomen moeten de buiten- en .middenberm in hoogte goed aansluiten op de wegverharding, zodat de automobilist zonder problemen alle wielen weer op de verharding kan krijgen.

Asfalt
Rijkswaterstaat past in Nederland voor het hoofdwegennet standaard duurzaam-ZOAB (DZOAB), tweelaags-ZOAB (2L-ZOAB) of tweelaags-ZOAB fijn (2L-ZOAB fijn) toe. DZOAB is 50mm dik, net genoeg om de verharding geleidelijk naar de berm af te laten lopen. Tweelaags-ZOAB is echter 20mm hoger. Hierdoor is de overgang van de verharding naar de berm vaak veel steiler. Het is daardoor voor bestuurders moeilijker weer uit de berm op de weg te komen.

Prijsvraag
Rijkswaterstaat vraagt marktpartijen nu om met creatieve ideeën te komen voor een veilige ZOAB randconstructie. De oplossingen moeten aan een aantal eisen voldoen. De nadruk ligt hierbij op:
  • veiligheid en voorkomen van schade aan voertuigen
  • goede afvoer van regenwater
  • praktische uitvoerbaarheid, zonder verstoring van andere werkzaamheden en ook toepasbaar als er weinig ruimte is
  • geringe milieubelasting
  • herbruikbaarheid
  • kosteneffectiviteit
De drie oplossingen die het meest aan de doelstellingen bijdragen, worden in de praktijk gerealiseerd en door Rijkswaterstaat getest. De inzendingen die de testen goed doorstaan, kunnen opgenomen worden op de lijst van gevalideerde niet-standaard producten van Rijkswaterstaat.

Marktpartijen kunnen tot 31 mei 2017 inschrijven. De winnende oplossingen zullen vanaf augustus 2017 getest en beoordeeld worden.

Meer informatie
Meer informatie vindt u in de aankondiging op TenderNed



Deel dit artikel:                   





TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht
Tenderreces: geen aanbestedingen tijdens zomer- en kerstreces
Nieuwsbericht
Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht








[Banners]