Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-03-2017



Prijsvraag voor innovatieve asfaltrand




Rijkswaterstaat vraagt marktpartijen nu om met creatieve ideeën te komen voor een veilige ZOAB randconstructie.

Meer dan een derde van alle ongevallen op het Rijkswegennet heeft te maken met de berm. Bij een deel hiervan speelt de rand van de wegverharding een rol. Het maakt veel uit hoe deze rand van de wegverharding eruit ziet.

Als de rand van de wegverharding te hoog is of te steil afloopt, dan kunnen er twee dingen gebeuren. De auto kan de rand raken en ‘opspringen’ of kantelen. De bestuurder kan dan de macht over het stuur verliezen. En als de auto met de wielen in de berm terecht komt, dan kunnen de wielen achter de opstaande rand blijven ‘haken’. De bestuurder maakt dan vaak een (te) abrupte stuurcorrectie waardoor het voertuig in een slip raakt of gaat slingeren.

Beide situaties kunnen leiden tot een botsing met een andere weggebruiker of een vast voorwerp. Om dit soort ongevallen te voorkomen moeten de buiten- en .middenberm in hoogte goed aansluiten op de wegverharding, zodat de automobilist zonder problemen alle wielen weer op de verharding kan krijgen.

Asfalt
Rijkswaterstaat past in Nederland voor het hoofdwegennet standaard duurzaam-ZOAB (DZOAB), tweelaags-ZOAB (2L-ZOAB) of tweelaags-ZOAB fijn (2L-ZOAB fijn) toe. DZOAB is 50mm dik, net genoeg om de verharding geleidelijk naar de berm af te laten lopen. Tweelaags-ZOAB is echter 20mm hoger. Hierdoor is de overgang van de verharding naar de berm vaak veel steiler. Het is daardoor voor bestuurders moeilijker weer uit de berm op de weg te komen.

Prijsvraag
Rijkswaterstaat vraagt marktpartijen nu om met creatieve ideeën te komen voor een veilige ZOAB randconstructie. De oplossingen moeten aan een aantal eisen voldoen. De nadruk ligt hierbij op:
  • veiligheid en voorkomen van schade aan voertuigen
  • goede afvoer van regenwater
  • praktische uitvoerbaarheid, zonder verstoring van andere werkzaamheden en ook toepasbaar als er weinig ruimte is
  • geringe milieubelasting
  • herbruikbaarheid
  • kosteneffectiviteit
De drie oplossingen die het meest aan de doelstellingen bijdragen, worden in de praktijk gerealiseerd en door Rijkswaterstaat getest. De inzendingen die de testen goed doorstaan, kunnen opgenomen worden op de lijst van gevalideerde niet-standaard producten van Rijkswaterstaat.

Marktpartijen kunnen tot 31 mei 2017 inschrijven. De winnende oplossingen zullen vanaf augustus 2017 getest en beoordeeld worden.

Meer informatie
Meer informatie vindt u in de aankondiging op TenderNed



Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]