Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2017



Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij




VITAL wordt de hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Deze aannemerscombinatie realiseert tussen 2017 en 2020 de ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Pieter Litjens, portefeuillehouder openbaar vervoer van Vervoerregio Amsterdam, en vertegenwoordigers van VITAL tekenden op 20 maart 2017 het contract.

Specifieke en slimme oplossingen
VITAL is een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Het presenteerde in zijn aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen. Zo zal, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart hoeven te worden met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor blijft sneltram 51 tot maart 2019 rijden tot Westwijk. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL weet ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit is mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk.

Portefeuillehouder Pieter Litjens gaf aan dat het een bijzonder moment is voor Vervoerregio Amsterdam. “De ombouw van de Amstelveenlijn is de eerste aanbesteding waarbij we opdrachtgever zijn voor een dergelijk groot infrastructureel project. Wij zijn zeer tevreden met de aanbieding die er nu ligt, en zien het als een goede kwaliteitsimpuls aan het openbaar vervoer in deze regio.”

Ook de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes is tevreden. “Ik ben aangenaam verrast door de aanpak van VITAL. Doordat ze in staat zijn de bouwperiode aanzienlijk te verkorten, zal de overlast tijdens de bouw voor de omwonenden en de reizigers aanzienlijk minder zijn dan we eerst hadden verwacht. En voor de definitieve situatie zie ik het als een hele mooie bonus dat de kruising Sportlaan volledig verdiept wordt aangelegd in plaats van half-verdiept. Voor het vervolg blijft uiteraard het betrekken van omwonenden cruciaal.”

Planning van het project
VITAL voert in 2017 en 2018 voorbereidende werkzaamheden uit, zoals het verwijderen van groen en het verleggen van kabels en leidingen. Begin 2019 starten grootschalige werkzaamheden op de drie kruispunten. De piekperiode van de gehele vernieuwing (infrastructuur, haltes en kruispunten) valt in de zomer van 2019. Vanaf maart 2019 wordt sneltram 51 tot aan de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn vervangen door een tijdelijke buslijn (tram 5 blijft rijden). In de loop van 2020 start het testen, waarna eind 2020 de vernieuwde Amstelveenlijn weer in gebruik gaat. Tot slot vindt de afronding van het project plaats in het eerste kwartaal van 2021.

Uitgedaagd op prijs en kwaliteit
De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016, in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en begeleid door Metro en Tram van Gemeente Amsterdam.

De aanbestedingsprocedure was gericht op het selecteren van de aanbieding met de beste prijs/kwaliteitverhouding. VITAL kwam hier als beste uit de bus. De aanneemsom bedraagt 135,95 miljoen euro.

Noodzakelijke vernieuwing
De vernieuwing van de Amstelveenlijn is noodzakelijk omdat de huidige lijn 51 niet meer voldoet. De trams zijn vaak overvol, het materieel is oud en toe aan vervanging, en de lijn is storingsgevoelig. Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. Belangrijke onderdelen hiervan zijn vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes.



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]