Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017



Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Maritieme sector tekent voor duurzame toekomst
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
'Groene Loper' uit voor de koning bij project A2 Maastricht
Nieuwsbericht
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles bouw stabiel
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht








[Banners]