Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2017



Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht




Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken, zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.

Een klasse Vb schip door Maastricht sturen, is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.



Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]