Fietspaden kunnen veel veiliger

Foto: Ivo Ketelaar

De ANWB gaat een nieuwe methode gebruiken om veiligheid van fietspaden te verbeteren. Jaarlijks raken ruim 12.000 fietsers ernstig gewond.

Bij bijna de helft van deze ongevallen speelt een rol hoe de weg is aangelegd. Paaltjes, stoepranden of tramrails kunnen fietspaden en wegen onveiliger maken.

Deze nieuwe methode, CycleRAP, geeft informatie over de wegen en fietspaden waar een verhoogd risico is op een fietsongeval. Wegen en fietspaden kunnen scores krijgen van één tot vijf sterren. Met deze inzichten kunnen gemeenten en provincies de weg of het fietspad veiliger maken. Op deze wijze hebben ze invloed op de factoren die van invloed zijn op de score. Daarmee kan geld om de verkeersveiligheid te verbeteren effectiever worden ingezet en kunnen ongevallen worden voorkomen.

Komend half jaar worden ruim 1100 kilometer fietspaden en wegen van sterrenscores voorzien. De provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Flevoland en het Waterschap Rivierenland gaan als één van de eerste aan de slag met CycleRAP. Dat gebeurt aan de hand van analyse van foto’s. Dat maakt duidelijk wat de gevaarlijke punten zijn en of er obstakels zijn waar fietsers rekening mee moeten houden. De gemeente Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam – Den Haag zijn eerder gestart met pilots. De ANWB verwacht dat andere overheden dit voorbeeld volgen.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft in opdracht van de ANWB onderzocht welke aspecten een rol spelen bij fietsongevallen in Nederland.

Meer informatie
www.anwb.nl/veiligefietspaden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ANWB