Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-03-2017



Gassector verbindt zich aan Energieakkoord




Gassector verbindt zich aan Energieakkoord met ambitieus pakket maatregelen
  • Strategische agenda bevat transitiepaden, taken en afspraken gericht op CO2-vrij 2050
  • ‘Al in 2023 kan een miljoen woningen volledig CO2-neutraal zijn met hybride warmtepomp en groen gas.’
Dinsdag 7 maart 2017 heeft de gassector, verenigd in de Nederlandse gasassociatie KVGN, tijdens de conferentie ‘Energieakkoord in versnelling’ een ambitieus pakket voorstellen en maatregelen gepresenteerd. Hiermee wil de gassector zich verbinden aan het SER Energieakkoord voor duurzame groei. Deze strategische agenda is gericht op het CO2-neutraal maken van de energievoorziening in 2050. De plannen richten zich op verschillende gebieden, zoals de gebouwde omgeving, de industrie, mobiliteit/transport, het aanbod van hernieuwbaar gas en systeemintegratie op de Noordzee.

KVGN-voorzitter Han Fennema: ‘Wij zijn Ed Nijpels van de SER-Commissie Borging Energieakkoord erkentelijk dat hij ons destijds heeft uitgedaagd duidelijk te maken wat ónze bijdrage in het Energieakkoord kan zijn. Onze sector heeft met deze agenda de handschoen opgepakt. Energietransitie vereist samenwerking en ambitie, daar doen wij in mee.’

Voorzitter Ed Nijpels van de SER Borgingscommissie: "Het is goed dat de gassector zich aansluit bij het Energieakkoord en daarmee de overgang naar een klimaatneutrale energietoekomst met acties ondersteunt. Ik ben blij dat mijn uitnodiging om aan te sluiten serieus en met enthousiasme is opgepakt. Nu samen de schouders eronder."

Grote besparing in de gasvraag mogelijk
‘In de gebouwde omgeving kunnen we al op de kortere termijn het verschil helpen maken’, aldus Han Fennema. Voor een à twee miljoen woningen in Nederland zal warmtelevering via warmtenetten niet weggelegd zijn en is een volledig elektrische verwarming economisch niet haalbaar. Dit speelt met name in oude binnensteden. Voor deze woningen is besparing met hybride warmtepompen de beste oplossing. Met deze technologie kan de gasvraag van een miljoen woningen sterk teruggebracht worden: van circa 1,5 miljard kubieke meter naar mogelijk 300 miljoen kubieke meter. De besparing in de gasvraag kan oplopen tot 80 procent. De resterende gasvraag bestaat dan eigenlijk alleen nog uit de piekvraag naar warmte. Fennema: ‘Dat kan volledig duurzaam, want in 2023 denken we dat er al voldoende hernieuwbaar gas geproduceerd wordt om deze piekvraag in te vullen. Met de combinatie hybride warmtepomp en groen gas kan dus in 2023 een miljoen woningen volledig CO2-neutraal gemaakt worden. Wij zijn al met initiatieven gestart, het kan vandaag al.’

KVGN zet zich in om meer groen gas te produceren door knelpunten weg te werken, bijvoorbeeld bij de invoeding van groen gas in het net, door het aan consumenten aan te bieden en door verschillende innovatieve technologieën te ondersteunen die moeten gaan zorgen voor meer groen gas tegen lagere kosten. KVGN werkt op dit terrein samen met de NVDE, die in 2023 8 PJ extra wil bereiken, boven op de 15 PJ die in de NEV (Nationale Energie Verkenningen) uit 2016 zijn opgenomen. Groen gas en andere vormen van hernieuwbaar gas zijn niet alleen belangrijk om piekvraag in de warmtevoorziening voor woningen op te vangen, maar ook in de industrie zal de vraag hiernaar groeien, onder andere als duurzame grondstof.

‘Gas op maat’
Uitgangpunt voor de KVGN-leden is het begrip ‘gas-op-maat’. Fennema: ‘Het principe is dat je steeds zoveel mogelijk voorrang geeft aan de energiebron met de minste CO2-uitstoot. Het minder schone wijkt dan voor het schonere. Dit betekent dat aardgas vooral daar bijspringt waar (nog) geen duurzame alternatieven voorhanden zijn. Of waar die nu niet haalbaar zijn vanuit technisch of economisch oogpunt. En waar gas nodig is, doen we dat liefst in de vorm van groen gas. Ook omgekeerd: daar waar nu brandstoffen worden toepast die meer CO2 uitstoten dan aardgas, moet op dat moment vervanging door aardgas worden overwogen. Denk bijvoorbeeld aan centrales, maar ook aan scheepvaart en zwaar wegtransport.’

De KVGN-agenda richt zich ook op de introductie van (bio)LNG in de scheepvaart en het zwaar wegtransport, als vervanger voor stookolie en diesel. Op termijn is het ook mogelijk om hernieuwbaar waterstof als klimaatneutrale energiedrager te introduceren. Dat biedt weer mogelijkheden om het opwekken van windenergie op de Noordzee te combineren met bestaande gas- en olieactiviteiten. Fennema: ‘Een belangrijke vraag is hoe we met bestaande assets de energietransitie kunnen mogelijk kunnen maken. We kijken naar wind op zee, de productie van waterstof uit wind, maar ook naar energie uit water, energieopslag, natuurbeheer, enzovoorts. Dit is een onderwerp van internationale allure; het zou toch mooi zijn als we daarin het voortouw kunnen nemen.’



Deel dit artikel:                   





Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: De vakbeurs voor waterbestendig Nederland
Weblogposting
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht








[Banners]