Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2017



Van wasmachine naar wegdek: label voor wegdekken

Bron: Strukton



Nederland heeft een nieuwe primeur. Naast apparaten, woningen en auto’s is er nu ook een label voor wegdekken. Hoe duurzaam is een wegdek? En hoe veilig? Wat is de kwaliteit? Het wegdeklabel geeft inzicht in deze en meer factoren. Ideaal voor wegbeheerders en politici om gefundeerde keuzes te maken. In het buitenland is veel belangstelling voor dit in Nederland ontwikkelde instrument. Onlangs presenteerden de initiatiefnemers het concept op de Working Party on Noise van de Verenigde Naties in Genève. De belangstelling was groot.

Het wegdeklabel is te vergelijken met het witgoed- en bandenlabel: in één oogopslag wordt duidelijk hoe een wegdek scoort. Wegen moeten veilig, bereikbaar, duurzaam en economisch zijn. Het wegdeklabel zorgt voor eenduidige communicatie en objectieve standaarden voor alle partijen die betrokken zijn bij de aanleg en het onderhoud van wegen.

Wegen moeten veilig, duurzaam en economisch zijn. Voor de veiligheid van een weg is het aspect stroefheid essentieel. Voor de leefbaarheid voor omwonenden is het band-wegdekgeluid belangrijk. De rolweerstand is van belang voor het milieu (CO2-uitstoot) en voor de economie (brandstofverbruik). De levensduur is belangrijk voor de economie, het milieu en de omwonenden. Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en de G.

Wat levert het op?
De ervaring leert dat inzicht leidt tot verbetering. Zoals het energielabel voor wasmachines tot een enorme verduurzaming van witgoed heeft geleid, is de verwachting dat het wegdeklabel zal leiden tot een kwaliteitsverbetering van het wegdek.Het label zal wegenbouwers en bandenleveranciers stimuleren om hun producten zo duurzaam, veilig en stil mogelijk te maken. Om die reden kan ervan uit worden gegaan dat wegdeklabelling zal leiden tot:
  • Minder ongevallen. Het risico op ongevallen bij een (te) lage stroefheid is ca. 2-5 keer groter dan bij een goede stroefheid.
  • Minder geluidsschermen. Op dit moment staat er zo’n 400 km aan geluidsschermen in Nederland met een waarde van ca. 400 miljoen euro.
  • Brandstofbesparing. Het verlagen van de rolweerstand met ca. 10% levert een brandstofbesparing op van 1-2%.
  • CO2-reductie. Bovengenoemde brandstofbesparing levert een CO2-reductie op van 1.000 kton op jaarbasis.
  • Betere besteding van belastinggeld.
Initiatiefnemers
Het wegdeklabel is ontwikkeld door de Provincie Gelderland, Strukton Civiel, Apollo Vredestein en de Universiteit Twente. Zij hebben in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de interactie tussen band en wegdek. De provincie Gelderland stimuleert als wegbeheerder de toepassing van het labelconcept om functionele uitvragen en communicatie met politiek en omgeving eenduidiger te maken. Strukton Civiel innoveert met de ontwikkeling van efficiëntere wegdekken en Apollo Vredestein met banden. De Universiteit Twente levert haar bijdrage door de ontwikkeling van standaarden en meetmethoden en de validatie hiervan.

Europese belangstelling
Deze maand presenteerden de initiatiefnemers het concept op de vergadering van de Working Party on Noise georganiseerd door de Verenigde Naties in Genève. Er is belangstelling getoond vanuit de EU met betrekking tot drie invalshoeken, te weten milieu, energie en verkeersveiligheid. Ook de Europese automobielindustrie toont interesse, alsmede Japan. Medio 2017 start de provincie Gelderland met een pilot.

Over Strukton
Strukton heeft een passie voor technologie en focust op rail- en civielgerelateerde werkzaamheden en door technologie gedreven specialismen. Het bedrijf onderscheidt zich met een aantal unieke specialismen voor de markten railsystemen, civiele infrastructuur en techniek & gebouwen. Met zijn technologie en specialismen wil Strukton bijdragen aan een sector die instaat voor kwaliteit en veiligheid van spoorvervoer, weginfrastructuur en technische installaties en gebouwen. Opdrachtgevers bevinden zich zowel binnen Europa als ook steeds meer daarbuiten. Het bedrijf telt circa 6.500 medewerkers en heeft een omzet van 1,9 miljard euro.

Strukton Civiel is onderdeel van Strukton en ontwerpt, realiseert, beheert en onderhoudt infrastructurele projecten in Nederland, met als doel bij te dragen aan een veilige en betrouwbare wegeninfastructuur. Daarbij worden technische grenzen verlegd en maakt vindingrijkheid het verschil.




Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]