Bron: Dura Vermeer/Ney & Partners
Nieuwsbericht | Datum: 02-03-2017



De nieuwe Boekelosebrug krijgt een gezicht




Start bouw eind 2017, gereed begin 2019

Hengelo krijgt een mooie entree met de nieuwe Boekelosebrug. De gemeente heeft gekozen voor het ontwerp van architectenbureau Ney en Partners en aannemer Dura Vermeer voor de bouw van de nieuwe brug over het Twentekanaal. De brug wordt een bijzonder element in de Laan Hart van Zuid. De Laan verbindt het Centraal Station Twente via de Diamantstraat en Haaksbergerstraat met de aansluiting op de A35. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug begin 2019 gereed is.

Innovatieve toepassingen zijn terug te vinden in vorm, ontwerpproces en duurzaamheid. De architect en de aannemer willen een brug realiseren die nog niet eerder in Nederland gebouwd is. Het ontwerp maakt de wensen van de gemeente en Rijkswaterstaat waar. Verantwoordelijk wethouder Jan Bron: ‘Ik ben aangenaam verrast door het ontwerp. Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en, in mijn ogen erg belangrijk, met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn!’.

Uitgangspunten ontwerp
De gemeente Hengelo heeft de inschrijvers zes ontwerpcriteria meegegeven: vorm en constructie, samenhang, brug en omgeving, meerwaarde functies, overspanning, innovatie en nachtbeeld. Dit deed de gemeente samen met ingenieursadviesbureau Sweco, die ook de gehele voorbereiding en aanbesteding begeleidde. Er was een budgetplafond van 8,2 miljoen euro voor de laan, de brug en nieuwe damwanden.

Onderscheidend
De winnende brug is niet zomaar de volgende brug in de reeks van bruggen over het Twentekanaal. De nieuwe Boekelosebrug wordt onderscheidend en uniek, vindt Ton Schaap, voorzitter van het supervisieteam Hart van Zuid: ‘De nieuwe Boekelosebrug is intrigerend en verrassend, en ontdaan van alle overbodige elementen. Het is een integraal ontwerp dat naadloos past in de omgeving en het verlengde van de Laan Hart van Zuid.’ De brug wordt een stuk breder, van 11,80 meter naar circa 20 meter. Dit biedt vooral extra ruimte aan fietsers en voetgangers.

Energieneutraal
De architect en de bouwer hebben een brug voor ogen, die nooit eerder in Nederland gebouwd is. De brug is niet alleen door zijn vormgeving innovatief, ook het ontwerpproces gaat hier anders dan anders. Mixed reality (combinatie van virtual reality en augmented reality) wordt gebruikt. Overrijdbare zonnepanelen maken de brug energieneutraal en de speciale coating voor stalen onderdelen maken de brug minder milieubelastend en minder onderhoudsgevoelig.

Planning
Na een gedegen voorbereiding startte in juli 2016 de aanbesteding voor het zuidelijk deel van de Laan Hart van Zuid. Daarbij hoort ook deze nieuwe Boekelosebrug. Via een ‘design en constructcontract’ begeleidt ingenieursadviesbureau Sweco, in opdracht van de gemeente Hengelo, de uitvoering. Met dit contract worden ontwerpwerkzaamheden én de uitvoering in handen van de aannemer gelegd. De brug wordt gebouwd door Dura Vermeer. Naar verwachting start Dura Vermeer eind 2017 met de bouw en is de nieuwe brug begin 2019 gereed.



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]