De nieuwe Boekelosebrug krijgt een gezicht

Bron: Dura Vermeer/Ney & Partners

Start bouw eind 2017, gereed begin 2019

Hengelo krijgt een mooie entree met de nieuwe Boekelosebrug. De gemeente heeft gekozen voor het ontwerp van architectenbureau Ney en Partners en aannemer Dura Vermeer voor de bouw van de nieuwe brug over het Twentekanaal. De brug wordt een bijzonder element in de Laan Hart van Zuid. De Laan verbindt het Centraal Station Twente via de Diamantstraat en Haaksbergerstraat met de aansluiting op de A35. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug begin 2019 gereed is.

Innovatieve toepassingen zijn terug te vinden in vorm, ontwerpproces en duurzaamheid. De architect en de aannemer willen een brug realiseren die nog niet eerder in Nederland gebouwd is. Het ontwerp maakt de wensen van de gemeente en Rijkswaterstaat waar. Verantwoordelijk wethouder Jan Bron: ‘Ik ben aangenaam verrast door het ontwerp. Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en, in mijn ogen erg belangrijk, met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn!’.

Uitgangspunten ontwerp
De gemeente Hengelo heeft de inschrijvers zes ontwerpcriteria meegegeven: vorm en constructie, samenhang, brug en omgeving, meerwaarde functies, overspanning, innovatie en nachtbeeld. Dit deed de gemeente samen met ingenieursadviesbureau Sweco, die ook de gehele voorbereiding en aanbesteding begeleidde. Er was een budgetplafond van 8,2 miljoen euro voor de laan, de brug en nieuwe damwanden.

Onderscheidend
De winnende brug is niet zomaar de volgende brug in de reeks van bruggen over het Twentekanaal. De nieuwe Boekelosebrug wordt onderscheidend en uniek, vindt Ton Schaap, voorzitter van het supervisieteam Hart van Zuid: ‘De nieuwe Boekelosebrug is intrigerend en verrassend, en ontdaan van alle overbodige elementen. Het is een integraal ontwerp dat naadloos past in de omgeving en het verlengde van de Laan Hart van Zuid.’ De brug wordt een stuk breder, van 11,80 meter naar circa 20 meter. Dit biedt vooral extra ruimte aan fietsers en voetgangers.

Energieneutraal
De architect en de bouwer hebben een brug voor ogen, die nooit eerder in Nederland gebouwd is. De brug is niet alleen door zijn vormgeving innovatief, ook het ontwerpproces gaat hier anders dan anders. Mixed reality (combinatie van virtual reality en augmented reality) wordt gebruikt. Overrijdbare zonnepanelen maken de brug energieneutraal en de speciale coating voor stalen onderdelen maken de brug minder milieubelastend en minder onderhoudsgevoelig.

Planning
Na een gedegen voorbereiding startte in juli 2016 de aanbesteding voor het zuidelijk deel van de Laan Hart van Zuid. Daarbij hoort ook deze nieuwe Boekelosebrug. Via een ‘design en constructcontract’ begeleidt ingenieursadviesbureau Sweco, in opdracht van de gemeente Hengelo, de uitvoering. Met dit contract worden ontwerpwerkzaamheden én de uitvoering in handen van de aannemer gelegd. De brug wordt gebouwd door Dura Vermeer. Naar verwachting start Dura Vermeer eind 2017 met de bouw en is de nieuwe brug begin 2019 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Hengelo (OV)

De nieuwe Boekelosebrug krijgt een gezicht | Infrasite

De nieuwe Boekelosebrug krijgt een gezicht

Bron: Dura Vermeer/Ney & Partners

Start bouw eind 2017, gereed begin 2019

Hengelo krijgt een mooie entree met de nieuwe Boekelosebrug. De gemeente heeft gekozen voor het ontwerp van architectenbureau Ney en Partners en aannemer Dura Vermeer voor de bouw van de nieuwe brug over het Twentekanaal. De brug wordt een bijzonder element in de Laan Hart van Zuid. De Laan verbindt het Centraal Station Twente via de Diamantstraat en Haaksbergerstraat met de aansluiting op de A35. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug begin 2019 gereed is.

Innovatieve toepassingen zijn terug te vinden in vorm, ontwerpproces en duurzaamheid. De architect en de aannemer willen een brug realiseren die nog niet eerder in Nederland gebouwd is. Het ontwerp maakt de wensen van de gemeente en Rijkswaterstaat waar. Verantwoordelijk wethouder Jan Bron: ‘Ik ben aangenaam verrast door het ontwerp. Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en, in mijn ogen erg belangrijk, met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn!’.

Uitgangspunten ontwerp
De gemeente Hengelo heeft de inschrijvers zes ontwerpcriteria meegegeven: vorm en constructie, samenhang, brug en omgeving, meerwaarde functies, overspanning, innovatie en nachtbeeld. Dit deed de gemeente samen met ingenieursadviesbureau Sweco, die ook de gehele voorbereiding en aanbesteding begeleidde. Er was een budgetplafond van 8,2 miljoen euro voor de laan, de brug en nieuwe damwanden.

Onderscheidend
De winnende brug is niet zomaar de volgende brug in de reeks van bruggen over het Twentekanaal. De nieuwe Boekelosebrug wordt onderscheidend en uniek, vindt Ton Schaap, voorzitter van het supervisieteam Hart van Zuid: ‘De nieuwe Boekelosebrug is intrigerend en verrassend, en ontdaan van alle overbodige elementen. Het is een integraal ontwerp dat naadloos past in de omgeving en het verlengde van de Laan Hart van Zuid.’ De brug wordt een stuk breder, van 11,80 meter naar circa 20 meter. Dit biedt vooral extra ruimte aan fietsers en voetgangers.

Energieneutraal
De architect en de bouwer hebben een brug voor ogen, die nooit eerder in Nederland gebouwd is. De brug is niet alleen door zijn vormgeving innovatief, ook het ontwerpproces gaat hier anders dan anders. Mixed reality (combinatie van virtual reality en augmented reality) wordt gebruikt. Overrijdbare zonnepanelen maken de brug energieneutraal en de speciale coating voor stalen onderdelen maken de brug minder milieubelastend en minder onderhoudsgevoelig.

Planning
Na een gedegen voorbereiding startte in juli 2016 de aanbesteding voor het zuidelijk deel van de Laan Hart van Zuid. Daarbij hoort ook deze nieuwe Boekelosebrug. Via een ‘design en constructcontract’ begeleidt ingenieursadviesbureau Sweco, in opdracht van de gemeente Hengelo, de uitvoering. Met dit contract worden ontwerpwerkzaamheden én de uitvoering in handen van de aannemer gelegd. De brug wordt gebouwd door Dura Vermeer. Naar verwachting start Dura Vermeer eind 2017 met de bouw en is de nieuwe brug begin 2019 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Hengelo (OV)