Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-02-2017



Kazemat Vreeswijk-Oost ongeschonden op zijn nieuwe plek




Onder het toeziend oog van regionale bestuurders en 2.000 bezoekers verschoof de 1,2 miljoen kilo wegende kazemat bij de Prinses Beatrixsluis op 22 februari 2017 zo’n 150 m oostwaarts. Rond 12.00 uur bereikte hij ongeschonden zijn nieuwe plek, waarna het precisiewerk van het op zijn sokkel manoeuvreren begon. Rond 15.00 uur was de verplaatsingsoperatie helemaal afgerond.

Dubbele uitdaging
De kazemat moet worden verplaatst om ruimte te maken voor de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis. Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers en gedeputeerde Mariëtte Pennarts van de provincie Utrecht gaven daartoe om 09.30 uur het startsein.

Theo van de Gazelle, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Midden-Nederland, was gastheer van de verplaatsing. Hij vertelt: 'We hebben een dubbele uitdaging bij het verplaatsen van de kazemat. Je hebt te maken met de Nieuwe Hollandse Waterlinie waar de kazemat deel van uitmaakt. Een stuk cultureel erfgoed waar we zorgvuldig mee moeten omspringen en waarvoor we de samenwerking met veel partijen hebben gezocht. Daarnaast heb je de technische uitdagingen die komen kijken bij het verplaatsen van een kazemat van 1,2 miljoen kilo. Ik ben er enorm trots op dat we dit huzarenstukje voor elkaar hebben gekregen en dat de kazemat zijn nieuwe plek ongeschonden heeft bereikt.'

Cultureel erfgoed
Kazemat Vreeswijk-oost is niet de enige kazemat die moet worden verplaatst. Het gaat om nog 2 andere kazematten, een sluisje, een duikerhoofd en een palengroep. Al deze objecten maken deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). De NHW staat op de nominatielijst voor UNESCO-werelderfgoed. Gedeputeerde Pennarts van de provincie Utrecht: 'Wij zijn trots dat wij als provincie Utrecht een bijdrage mogen leveren aan zo’n unieke en spectaculaire operatie. We vinden het belangrijk om dit culturele erfgoed en de verhalen daaromheen ook voor de toekomst te bewaren en te vertellen aan onze kinderen. De Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam zijn erfgoed van wereldniveau, samen vertellen zij het verhaal van de strategische inzet van water bij de verdediging van Nederland. Wij zijn als provincie Utrecht samen met de provincies Noord-Holland, Gelderland en Noord-Brabant druk bezig om de hele nieuwe Hollandse Waterlinie, als uitbreiding van de Stelling van Amsterdam, aan te melden als UNESCO Werelderfgoed.'

Vermaak voor iedereen
De kazemat was best wel even onderweg. Daarom hebben Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk ervoor gezorgd dat de bezoekers niet alleen de kazemat konden bezichtigen, maar dat er nog veel meer te doen was. Van een ‘meet and greet’ met soldaten uit de jaren ’30 van de vorige eeuw tot een heuse stormbaan, oud-Hollandse spelletjes en een schoolproject voor zo’n 700 basisschoolkinderen. Ondanks het slechte weer hebben we in totaal 2.000 bezoekers mogen verwelkomen en meer dan 40.000 unieke kijkers gehad op de livestream op de Facebookpagina van Rijkswaterstaat.

Een van de vele bezoekers uitte zijn verbazing over wat hij zag: 'Je hebt er geen idee van dat er zoiets komt kijken bij het bouwen van een sluis. Wat een enorme operatie is dit! Dan zie je toch maar weer waar wij als klein kikkerlandje goed in zijn.'

Meer informatie
Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal





Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]