Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-02-2017



Kazemat Vreeswijk-Oost ongeschonden op zijn nieuwe plek




Onder het toeziend oog van regionale bestuurders en 2.000 bezoekers verschoof de 1,2 miljoen kilo wegende kazemat bij de Prinses Beatrixsluis op 22 februari 2017 zo’n 150 m oostwaarts. Rond 12.00 uur bereikte hij ongeschonden zijn nieuwe plek, waarna het precisiewerk van het op zijn sokkel manoeuvreren begon. Rond 15.00 uur was de verplaatsingsoperatie helemaal afgerond.

Dubbele uitdaging
De kazemat moet worden verplaatst om ruimte te maken voor de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis. Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers en gedeputeerde Mariëtte Pennarts van de provincie Utrecht gaven daartoe om 09.30 uur het startsein.

Theo van de Gazelle, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Midden-Nederland, was gastheer van de verplaatsing. Hij vertelt: 'We hebben een dubbele uitdaging bij het verplaatsen van de kazemat. Je hebt te maken met de Nieuwe Hollandse Waterlinie waar de kazemat deel van uitmaakt. Een stuk cultureel erfgoed waar we zorgvuldig mee moeten omspringen en waarvoor we de samenwerking met veel partijen hebben gezocht. Daarnaast heb je de technische uitdagingen die komen kijken bij het verplaatsen van een kazemat van 1,2 miljoen kilo. Ik ben er enorm trots op dat we dit huzarenstukje voor elkaar hebben gekregen en dat de kazemat zijn nieuwe plek ongeschonden heeft bereikt.'

Cultureel erfgoed
Kazemat Vreeswijk-oost is niet de enige kazemat die moet worden verplaatst. Het gaat om nog 2 andere kazematten, een sluisje, een duikerhoofd en een palengroep. Al deze objecten maken deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). De NHW staat op de nominatielijst voor UNESCO-werelderfgoed. Gedeputeerde Pennarts van de provincie Utrecht: 'Wij zijn trots dat wij als provincie Utrecht een bijdrage mogen leveren aan zo’n unieke en spectaculaire operatie. We vinden het belangrijk om dit culturele erfgoed en de verhalen daaromheen ook voor de toekomst te bewaren en te vertellen aan onze kinderen. De Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam zijn erfgoed van wereldniveau, samen vertellen zij het verhaal van de strategische inzet van water bij de verdediging van Nederland. Wij zijn als provincie Utrecht samen met de provincies Noord-Holland, Gelderland en Noord-Brabant druk bezig om de hele nieuwe Hollandse Waterlinie, als uitbreiding van de Stelling van Amsterdam, aan te melden als UNESCO Werelderfgoed.'

Vermaak voor iedereen
De kazemat was best wel even onderweg. Daarom hebben Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk ervoor gezorgd dat de bezoekers niet alleen de kazemat konden bezichtigen, maar dat er nog veel meer te doen was. Van een ‘meet and greet’ met soldaten uit de jaren ’30 van de vorige eeuw tot een heuse stormbaan, oud-Hollandse spelletjes en een schoolproject voor zo’n 700 basisschoolkinderen. Ondanks het slechte weer hebben we in totaal 2.000 bezoekers mogen verwelkomen en meer dan 40.000 unieke kijkers gehad op de livestream op de Facebookpagina van Rijkswaterstaat.

Een van de vele bezoekers uitte zijn verbazing over wat hij zag: 'Je hebt er geen idee van dat er zoiets komt kijken bij het bouwen van een sluis. Wat een enorme operatie is dit! Dan zie je toch maar weer waar wij als klein kikkerlandje goed in zijn.'

Meer informatie
Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal





Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]