Minister en provincie bekrachtigen aanpak knooppunt Hooipolder

Foto: Ivo Ketelaar

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en gedeputeerde Christophe van der Maat hebben woensdag 22 februari 2017 de overeenkomst ondertekend voor het Hooipolder-Plusplan. Dit plan lost bestaande problemen met files, verkeersveiligheid en sluipverkeer bij het knooppunt tot ten minste 2030 op.

Met de handtekening onder de overeenkomst hebben Rijk en provincie bekrachtigd dat de aanpak van knooppunt Hooipolder meegenomen wordt in de procedure voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. Tegelijk zijn ook de afspraken tussen de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Waalwijk en Geertruidenberg voor de aanleg van de nieuwe parallelroute ten noorden van de A59 officieel ondertekend.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “West-Brabant verdient een snelle aanpak van de dagelijkse problemen bij knooppunt Hooipolder. Daarom hebben we samen met de gemeenten in de regio en met Rijkswaterstaat gezocht naar een oplossing die snel te realiseren is en betaalbaar is. Die oplossing hebben we gevonden en we zijn als provincie bereid om daarin te investeren. Het plan is er, het draagvlak in de regio en de financiële middelen zijn er. Met deze handtekeningen is nu ook officieel beklonken dat het Hooipolder-Plusplan wordt meegenomen in het Tracébesluit voor de verbreding van de A27 Houten – Hooipolder.”

Minister Schultz: “De A27 is een belangrijke route voor het vrachtverkeer. Met de verbreding van de snelweg tussen Houten en Hooipolder pakken we de files en het sluipverkeer aan. Met het Hooipolder-Plusplan geeft de provincie de doorstroming op het knooppunt Hooipolder een flinke impuls. Het is de kers op de taart, een goed plan met een stevige financiële basis om het verkeer hier vlotter af te wikkelen.”

Samenhangende maatregelen
Het Hooipolder-Plusplan bestaat uit zes samenhangende maatregelen die de doorstroming op het knooppunt verbeteren het sluipverkeer in de kernen van Waspik en Raamsdonk sterk vermindert. Door de aanleg van een fly-over voor verkeer op de A59 richting Utrecht ontstaat onder het huidige viaduct ruimte voor een derde rijstrook en ‘vrije rechtsaffers’ waardoor diverse verkeerslichten kunnen verdwijnen. Daarnaast wordt een nieuwe parallelroute ten noorden van de A59 aangelegd. Voor het optimaliseren van de ruimte onder het viaduct en de nieuwe parallelroute is naar verwachting € 10 miljoen nodig. Provinciale Staten van Noord-Brabant hebben op 3 februari ingestemd met het vrijmaken van de benodigde financiële middelen voor de realisatie van het Hooipolder-Plusplan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant