A12 bij Gouda gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland

Foto: Ivo Ketelaar

De noordbaan van de A12 bij Gouda was het gevaarlijkste stuk weg van Nederland in 2016. Bij het Landelijk Centraal Meldpunt (“LCM”) van de Stichting IMN werden tussen de hectometerpalen 27,0 en 28,9 van de A12 Links in totaal 97 ongevallen gemeld. Daarmee bezet dit stuk weg de eerste én de vierde plek in de top tien van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. De plaatselijke IM-berger is BCU Bodegraven. Ook in 2012 werd de lijst van gevaarlijkste wegvakken door dit tracé aangevoerd.

Het betrokken wegvak loopt van de oprit Gouda tot aan de plek waar de A12 zich splitst in de A20 naar Rotterdam en de A12 naar Den Haag. Ongevallen gebeuren onder meer doordat voertuigen die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden vanaf de oprit de rijstroken naar de A20 moeten kruisen om op de A12 te belanden. Dit lukt niet altijd. Sinds de zomer van 2016 kan het verkeer vanuit Gouda naar Den Haag de oprit vóór het aquaduct vermijden. Er is een nieuwe oprit geopend voorbij het aquaduct. Die is te bereiken via een speciaal voor dat doel aangelegde parallelweg langs de A12. Deze route wordt echter nog niet veel gebruikt.

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2016
Rang 2016 – Rang 2015 – Weg – Weghelft – Hectometer – Ongevallen
1. (4) – A12 – Li – 27,0-27,9 – 56
2. (12) – A20 – Re – 30,0-30,9 – 45
3. (56) – A8 – Re – 1,0-1,9 – 42
4. (8) – A12 – Li – 28,0-28,9 – 41
5. (17) – A10 – Li – 30,0-30,9 – 40
6. (10) – A16 – Li – 21,0-21,9 – 39
7. (12) – A9 – Re – 32,0-32,9 – 38
8. (101)- A10 – Re – 11,0-11,9 – 37
9. (90) – A59 – Re – 102,0-102,9 – 35
10. (142)- A4 – Li – 44,0-44,9 – 35

Daarnaast ontstaan aanrijdingen doordat het verkeer op de rijstroken naar Rotterdam in de avondspits vaak stil staat, terwijl het verkeer naar Den Haag op volle snelheid doorrijdt. Als automobilisten op weg naar Rotterdam op het laatste moment in die file proberen in te voegen kan dat het achteropkomende verkeer verrassen, met soms zeer ernstige gevolgen.

Op wegvakken met een lengte van vijf kilometer werd de lijst van gevaarlijkste wegen aangevoerd door de A10 bij Watergraafsmeer. Op de noordbaan (A10 Re 10,0 – 14,9) verwerkte het LCM in het afgelopen jaar 125 ongevalsmeldingen. Dit stuk weg, aan weerszijden van de kruising met de A2, was ook in 2013, 2014 en 2015 het gevaarlijkste van het land. Op deze lijst van langere wegvakken kwam de A12 bij Gouda op de tweede plaats.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2016
Rang 2016 – Rang 2015 – Weg – Weghelft – Hectometer – Ongevallen
1. – (1) – A10 – Re – 10,0-14,9 – 125
2. – (6) – A12 – Li – 25,0-29,9 – 117
3. – (8) – A16 – Li – 15,0-19,9 – 110
4. – (4) – A16 – Li – 20,0-24,9 – 95
5. – (3) – A20 – Li – 30,0-34,9 – 88
6. – (7) – A2 – Li – 110,0-114,9 – 87
7. – (10) – A16 – Re – 20,0-24,9 – 86
8. – (38) – A4 – Li – 40,0-44,9 – 85
9. – (11) – A20 – Re – 30,0-34,9 – 84
10. -(12) – A4 – Re – 30,0-34,9 – 83

Er was niet alleen slecht nieuws aan het ongevallenfront. De verkeersveiligheid in de buitenbocht van het Knooppunt de Stok (A58 Re 94,0 – 94,9) is in 2016 spectaculair verbeterd. Was deze kilometer asfalt in 2015 nog de gevaarlijkste van Nederland, in 2016 registreerde het LCM er geen enkel ongeval! Begin 2016 werd hier speciaal asfalt aangebracht om de grip in de bocht te verhogen.

Ook de openstelling van de A4 Midden Delfland had een gunstige uitwerking op de verkeersveiligheid. Deze directe verbinding tussen Den Haag en de Beneluxtunnel leidde tot een sterke daling van de verkeersdrukte op de traditionele route via A13 en A20. De brokken op de A4 namen toe, maar deze stijging werd ruimschoots gecompenseerd door een halvering van het aantal verkeersongelukken op de A13 en een eveneens substantiële afname van het aantal op de A20.

Aantal ongevallen per traject in 2015 en 2016
Weg – Traject – Hectometer – 2016 – 2015 – Trend
A4 – Ypenburg-Beneluxplein – 50,0-76,9 – 270 – 173 – 56%
A13 – Ypenburg-Kleinpolderplein – 3,0-19,9 – 116 – 238 – (51%)
A20 – Kethelplein-Terbegseplein – 24,0-35,9 – 324 – 415 – (22%)
Totaal aantal ongevallen 2016: 710
Totaal aantal ongevallen 2015: 826
Trend: (14%)

De in dit bericht vermelde ranglijsten zijn gebaseerd op absolute aantallen ongevallen per wegvak. Er wordt geen relatie gelegd tussen het aantal ongevallen en de verkeersintensiteit op het betrokken wegvak. Ongevallen die direct bij hulpverleners, alarmcentrales of het Centraal Meldpunt Vrachtwagens worden gemeld en niet bij de Stichting IMN, zijn niet in de cijfers verwerkt. Wegvakken die uit meerdere rijbanen bestaan, zoals voorkomt op knooppunten en wegen met parallelbanen, zijn in het overzicht behandeld als gold het één baan. Dit maakt de cijfers op de betrokken locaties niet zonder meer vergelijkbaar met de aantallen op lokaties waar slechts één rijbaan ligt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stichting Incident Management Nederland (Stichting IMN)