Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2017



Verkeersdrukte rijkswegen neemt opnieuw toe




In 2016 is weer meer gereden en meer in de file gestaan dan in voorgaande jaren. Het aantal afgelegde kilometers steeg met 3,1% ten opzichte van 2015. De groei vindt vooral plaats aan het begin van de spitsen en overdag.

Ook de jaarfilezwaarte steeg (13,1%). Rijkswaterstaat neemt nu en in de komende jaren diverse maatregelen om de doorstroming te bevorderen.

Dat staat in de Publieksrapportage Rijkswegennet die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Minister Schultz: 'De Nederlandse snelwegen behoren tot de meest intensief gebruikte wegen ter wereld. Nu de economie weer aantrekt merken we dat op de weg. We werken hard aan een betere doorstroming. Dit doen we met extra rijstroken, de aanleg van volledig nieuwe wegverbindingen, maar ook met slimme maatregelen en innovaties om de bestaande infrastructuur beter te benutten.'
Jaaroverzicht 2016

Deze publieksrapportage kijkt vooral terug op het jaar 2016 ten opzichte van 2015. De belangrijkste bevindingen:
  • In 2016 zijn, net als in 2015, de files meer verspreid over het hele land.
  • De belangrijkste oorzaak van files blijft de hoge verkeersintensiteit in de spits, gevolgd door ongevallen en incidenten
  • Het aantal afgelegde kilometers in 2016 is met 3,1% gestegen tot 69,9 miljard voertuigkilometers. Groei vindt vooral plaats aan het begin van de spitsen en overdag.
  • De jaarfilezwaarte is met 13,1% gestegen van 10,2 miljoen kilometerminuten in 2015 naar 11,6 miljoen kilometerminuten in 2016.
  • In de filetop-10 staat de A4 bij Leiden tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp op de eerste plaats.
  • 2016 kende geen echt extreme filedagen. De drukste dagen waren in november waarbij regen in combinatie met de overgang naar de wintertijd en ongevallen zorgde voor langere files.
  • Meer file heeft ook tot meer reistijdverlies voor de weggebruikers geleid. Het aantal uren dat alle weggebruikers samen extra hebben moeten reizen, doordat ze bijvoorbeeld in de file stonden, is gestegen met 10,6% naar 61,4 miljoen uur op jaarbasis.
Uitbreiden wegennet in de toekomst
Rijkswaterstaat zet zich, samen met regionale partners, volop in om de doorstroming op de weg te bevorderen door aanleg van nieuwe wegen, verkeersmanagement en het beter benutten van infrastructuur. Zo werkt Rijkswaterstaat aan de verbreding van de A6, A1, A9 tussen Almere, Amsterdam en Schiphol en heeft minister Schultz voor de aanpak van het knelpunt op de A4 bij Leiden € 50 miljoen gereserveerd. Deze kabinetsperiode wordt er in totaal ruim 700 km aan extra rijstroken opgeleverd. Daarnaast is de voorbereiding gestart voor nieuwe wegprojecten waarmee er de komende jaren nog minstens 1000 km aan extra rijstroken beschikbaar komt voor de weggebruiker.

Openstellingen
In 2016 zijn 15 nieuwe weggedeelten opengesteld. Het gaat onder meer om de Koning Willem-Alexandertunnel in de A2 bij Maastricht, de extra rijstrook op de A12 tussen Veenendaal en Arnhem en delen van de corridor Schiphol–Amsterdam–Almere zoals de nieuwe A1 met 2x5 rijstroken en een wisselbaan tussen knooppunt Diemen en knooppunt Muiderberg en de A6 tussen Hollandse Brug en Almere Havendreef (4x2 rijstroken). In 2016 zijn bovendien een paar belangrijke tracébesluiten genomen die de bereikbaarheid op langere termijn verder zullen verbeteren. Dit zijn:
  • Zuidasdok en A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel
  • A24 Blankenburgverbinding (Nieuwe Westelijke Oeververbinding)
  • A16 Rotterdam (filetop-10 nr. 2)
  • A27/A12 Ring Utrecht (filetop 10 nr. 5)
Andere maatregelen
Naast extra asfalt worden neemt Rijkswaterstaat een aantal praktische maatregelen:
  • Versnelde of uitgestelde berging van vrachtvoertuigen eerder opstarten om de incidentduur te verkorten.
  • Inzet van weginspecteurs op strategische punten zodat ze sneller ter plaatse kunnen zijn.
  • Preventief bandenspanning en hoogte van vrachtwagens controleren, om hinder te voorkomen.
  • Spitsstroken eerder openstellen bij verwachte verstoringen als mist.
Publieksrapportage
De Publieksrapportage Rijkswegennet gaat elke 4 maanden in op de ontwikkeling van de doorstroming en verkeershinder op de rijkswegen. Ook wordt aangegeven wat Rijkswaterstaat doet om de prestaties van het rijkswegennet te verbeteren. Specifieke thema's in deze publieksrapportage zijn: 130 km/h, A2 Koning Willem-Alexandertunnel, File aanpak 2020 en corridor Schiphol–Amsterdam–Almere (SAA).

Download
Publieksrapportage Rijkswegennet Jaaroverzicht 2016



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]