Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2017



Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond

Bron: ProRail



De overweg Vierpaardjes in Venlo wordt opgeheven. In plaats daarvan komt er een onderdoorgang voor het wegverkeer. Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zette maandag 13 februari 2017 haar handtekening onder de financiering samen met de gemeente Venlo.

Eerder maakte de staatssecretaris al bekend dat de Rijksoverheid hier 18 miljoen euro aan bijdraagt. Met de ondertunneling gaat een lange gekoesterde wens van alle partijen in vervulling.

Ondertunneling
Jarenlang is er over gesproken; de ondertunneling van de viersporige overweg de Vierpaardjes in Venlo. Een drukke overweg die voor veel verkeershinder zorgt. Ook ProRail wilde graag van deze overweg af. Enerzijds vanwege het risico op ongevallen en anderzijds omdat overwegen in de storing kunnen raken en daarmee het treinverkeer ernstig hinderen. Mede door de lengte van de overweg en de ongunstige ligging is een ondertunneling een zeer kostbare aangelegenheid en waren er jaren nodig om de financiering rond te krijgen.

Handtekeningen
Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bracht een werkbezoek aan Venlo. Ze wilde de verkeerssituatie bij de overweg Vierpaardjes graag zelf bekijken. Na afloop zette ze samen met wethouder Jos Teeuwen haar handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Venlo. Nu de financiering - mede ook dankzij de provincie Limburg - zwart op wit staat, kan de gemeente Venlo ProRail opdracht geven de ondertunneling in gang te zetten. Toch zal het nog een paar jaar duren voordat alle bouwkundige voorbereidingen zijn afgerond en de eerste schop de grond in gaat.

Meest veilige oplossing
ProRail is blij met iedere overweg die wordt opgeheven. Een tunnel of viaduct is immers de meeste veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen. Ieder jaar vinden er nog zo’n 20 tot 30 ongevallen plaats op overwegen en helaas komen daar nog ieder jaar mensen bij om het leven. Het opheffen van een overweg helpt in ons streven het aantal ongevallen terug te dringen tot nul.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]