Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2017



Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond

Bron: ProRail



De overweg Vierpaardjes in Venlo wordt opgeheven. In plaats daarvan komt er een onderdoorgang voor het wegverkeer. Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zette maandag 13 februari 2017 haar handtekening onder de financiering samen met de gemeente Venlo.

Eerder maakte de staatssecretaris al bekend dat de Rijksoverheid hier 18 miljoen euro aan bijdraagt. Met de ondertunneling gaat een lange gekoesterde wens van alle partijen in vervulling.

Ondertunneling
Jarenlang is er over gesproken; de ondertunneling van de viersporige overweg de Vierpaardjes in Venlo. Een drukke overweg die voor veel verkeershinder zorgt. Ook ProRail wilde graag van deze overweg af. Enerzijds vanwege het risico op ongevallen en anderzijds omdat overwegen in de storing kunnen raken en daarmee het treinverkeer ernstig hinderen. Mede door de lengte van de overweg en de ongunstige ligging is een ondertunneling een zeer kostbare aangelegenheid en waren er jaren nodig om de financiering rond te krijgen.

Handtekeningen
Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bracht een werkbezoek aan Venlo. Ze wilde de verkeerssituatie bij de overweg Vierpaardjes graag zelf bekijken. Na afloop zette ze samen met wethouder Jos Teeuwen haar handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Venlo. Nu de financiering - mede ook dankzij de provincie Limburg - zwart op wit staat, kan de gemeente Venlo ProRail opdracht geven de ondertunneling in gang te zetten. Toch zal het nog een paar jaar duren voordat alle bouwkundige voorbereidingen zijn afgerond en de eerste schop de grond in gaat.

Meest veilige oplossing
ProRail is blij met iedere overweg die wordt opgeheven. Een tunnel of viaduct is immers de meeste veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen. Ieder jaar vinden er nog zo’n 20 tot 30 ongevallen plaats op overwegen en helaas komen daar nog ieder jaar mensen bij om het leven. Het opheffen van een overweg helpt in ons streven het aantal ongevallen terug te dringen tot nul.



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]