TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart

Foto: Ivo Ketelaar

We hebben de berichtgeving van het AD 14 februari 2017 gezien, en constateren dat hier verkeerde conclusies zijn getrokken.

Dit zijn de werkelijke feiten over Translink en over de OV-chipkaart:

  • Translink heeft geen winstoogmerk; de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.
  • Translink produceert de OV-chipkaarten voor heel Nederland. Inmiddels zijn er ruim 14 miljoen klanten die een OV-chipkaart gebruiken. Dat maakt dat we het hebben over grote bedragen.
  • De berichtgeving dat de OV-bedrijven grote winsten zouden hebben gemaakt met Translink, is feitelijk onjuist. De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen).
  • De eerste jaren zijn de aanloopverliezen door de OV-bedrijven die toen aandeelhouder waren, voorgeschoten. De positieve resultaten van Translink zijn gebruikt om dit terug te betalen. Daar bovenop hebben de aandeelhouders geen rendement ontvangen.
  • De genoemde € 80 miljoen omzet is kostendekkend om de OV-chipkaart voor de miljoenen consumenten te produceren inclusief de bijbehorende dagelijkse dienstverlening te kunnen leveren. Translink verzorgt meer diensten dan alleen het leveren van OV-chipkaart.
  • De genoemde € 55 miljoen winst, betreft het positieve resultaat over de jaren 2011 t/m 2015.
  • Translink zal een onafhankelijke partij inschakelen om de besteding van het geld te laten verifiëren.

Prijs OV-chipkaart

  • Translink bepaalt niet de prijs van de OV-chipkaart. De prijs is vastgesteld door de OV-bedrijven (vervoerders). De tarieven die Translink doorberekent aan de reizigers, worden dan ook niet beïnvloed door de resultaten van Translink.
  • We baseren onze tarieven voor de OV-chipkaart altijd op de te maken kosten. Deze afspraken zijn en worden met alle betrokken partijen (consumentenorganisaties, ministerie I&M, OV-bedrijven) besproken en vastgesteld.

Nieuwe aandeelhouders-structuur

  • Vanaf januari 2016 zijn alle OV-bedrijven (vervoerders) verenigd in de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven. Deze Coöperatie is aandeelhouder en daarmee eigenaar van Translink.
  • Het voordeel van deze Coöperatie is dat alle vervoerders in Nederland samenwerken om een eenduidig betaalmiddel (de OV-chipkaart) voor het OV in heel Nederland mogelijk te maken. Mensen kunnen daardoor vrij en zonder zorgen reizen met één betaalmiddel, onafhankelijk met welke vervoerder ze reizen. Dat is uniek in de wereld. In andere landen zijn er OV-betaalmiddelen voor één stad en bij één vervoerder.
  • Om de Coöperatie (nieuwe eigendomsstructuur) te kunnen vormen, moest een lening worden afgesloten met de bank. Deze lening wordt de aankomende 5 jaar terugbetaald. Hier wordt het positief resultaat van Translink voor gebruikt. Indirect komt het positief resultaat dus ten goede aan alle reizigers in Nederland.

Achtergronden over prijs en levensduur OV-chipkaart
Opbouw prijs OV-chipkaart
De prijs van de OV-chipkaart is meer dan het materiaal van de kaart. De prijs is opgebouwd uit de volgende elementen:

  • Inkoop van het materiaal (voor de fysieke kaart)
  • Materiaalkosten (plastic, antenne, chip)
  • Productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten, drukkosten)
  • Activeren van de kaart zodat consument met kaart kan reizen
  • Distributiekosten (verzendkosten)
  • Servicekosten voor het verlenen van diensten voor vijf jaar:
    • automatisch opladen aanvragen, wijzigen en beëindigen
    • (persoons)gegevens wijzigen
    • kaart verloren/gestolen/defect melden en overzetten van de reisproducten en abonnementen op de nieuwe kaart
    • saldo terugvragen
    • website, OV-chipkaartapp, Mijn OV-chipkaartaccount
    • klantenservice OV-chipkaart
  • Verzorgen van de online dienstverlening waarmee consumenten 24/7 hun zaken m.b.t. hun OV-chipkaart kunnen regelen.

Levensduur OV-chipkaart heeft een reden
De vervanging van een kaart na vijf jaar heeft twee belangrijke redenen. De eerste heeft te maken met het gebruikte materiaal, PVC. Dit heeft een beperkte levensduur. PVC verandert onder invloed van ultraviolete straling en wordt broos waardoor een kaart sneller kan breken. Ook bankkaarten in Nederland zijn van PVC gemaakt en ook die kennen een beperkte geldigheid. De tweede reden heeft te maken met de beveiliging. De OV-chipkaart is beveiligd met sleutels en die worden regelmatig vernieuwd. Bij het hanteren van een variabele termijn lopen we risico op meer minder goed beveiligde kaarten in de markt, met alle vervelende consequenties voor reizigers en openbaar vervoerbedrijven die daar bij horen. Bij persoonlijke kaarten komt daarbij dat na vijf jaar een nieuwe pasfoto gewenst is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Trans Link Systems (TLS)

TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart | Infrasite

TLS: De feiten over Translink en de OV-chipkaart

Foto: Ivo Ketelaar

We hebben de berichtgeving van het AD 14 februari 2017 gezien, en constateren dat hier verkeerde conclusies zijn getrokken.

Dit zijn de werkelijke feiten over Translink en over de OV-chipkaart:

  • Translink heeft geen winstoogmerk; de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.
  • Translink produceert de OV-chipkaarten voor heel Nederland. Inmiddels zijn er ruim 14 miljoen klanten die een OV-chipkaart gebruiken. Dat maakt dat we het hebben over grote bedragen.
  • De berichtgeving dat de OV-bedrijven grote winsten zouden hebben gemaakt met Translink, is feitelijk onjuist. De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen).
  • De eerste jaren zijn de aanloopverliezen door de OV-bedrijven die toen aandeelhouder waren, voorgeschoten. De positieve resultaten van Translink zijn gebruikt om dit terug te betalen. Daar bovenop hebben de aandeelhouders geen rendement ontvangen.
  • De genoemde € 80 miljoen omzet is kostendekkend om de OV-chipkaart voor de miljoenen consumenten te produceren inclusief de bijbehorende dagelijkse dienstverlening te kunnen leveren. Translink verzorgt meer diensten dan alleen het leveren van OV-chipkaart.
  • De genoemde € 55 miljoen winst, betreft het positieve resultaat over de jaren 2011 t/m 2015.
  • Translink zal een onafhankelijke partij inschakelen om de besteding van het geld te laten verifiëren.

Prijs OV-chipkaart

  • Translink bepaalt niet de prijs van de OV-chipkaart. De prijs is vastgesteld door de OV-bedrijven (vervoerders). De tarieven die Translink doorberekent aan de reizigers, worden dan ook niet beïnvloed door de resultaten van Translink.
  • We baseren onze tarieven voor de OV-chipkaart altijd op de te maken kosten. Deze afspraken zijn en worden met alle betrokken partijen (consumentenorganisaties, ministerie I&M, OV-bedrijven) besproken en vastgesteld.

Nieuwe aandeelhouders-structuur

  • Vanaf januari 2016 zijn alle OV-bedrijven (vervoerders) verenigd in de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven. Deze Coöperatie is aandeelhouder en daarmee eigenaar van Translink.
  • Het voordeel van deze Coöperatie is dat alle vervoerders in Nederland samenwerken om een eenduidig betaalmiddel (de OV-chipkaart) voor het OV in heel Nederland mogelijk te maken. Mensen kunnen daardoor vrij en zonder zorgen reizen met één betaalmiddel, onafhankelijk met welke vervoerder ze reizen. Dat is uniek in de wereld. In andere landen zijn er OV-betaalmiddelen voor één stad en bij één vervoerder.
  • Om de Coöperatie (nieuwe eigendomsstructuur) te kunnen vormen, moest een lening worden afgesloten met de bank. Deze lening wordt de aankomende 5 jaar terugbetaald. Hier wordt het positief resultaat van Translink voor gebruikt. Indirect komt het positief resultaat dus ten goede aan alle reizigers in Nederland.

Achtergronden over prijs en levensduur OV-chipkaart
Opbouw prijs OV-chipkaart
De prijs van de OV-chipkaart is meer dan het materiaal van de kaart. De prijs is opgebouwd uit de volgende elementen:

  • Inkoop van het materiaal (voor de fysieke kaart)
  • Materiaalkosten (plastic, antenne, chip)
  • Productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten, drukkosten)
  • Activeren van de kaart zodat consument met kaart kan reizen
  • Distributiekosten (verzendkosten)
  • Servicekosten voor het verlenen van diensten voor vijf jaar:
    • automatisch opladen aanvragen, wijzigen en beëindigen
    • (persoons)gegevens wijzigen
    • kaart verloren/gestolen/defect melden en overzetten van de reisproducten en abonnementen op de nieuwe kaart
    • saldo terugvragen
    • website, OV-chipkaartapp, Mijn OV-chipkaartaccount
    • klantenservice OV-chipkaart
  • Verzorgen van de online dienstverlening waarmee consumenten 24/7 hun zaken m.b.t. hun OV-chipkaart kunnen regelen.

Levensduur OV-chipkaart heeft een reden
De vervanging van een kaart na vijf jaar heeft twee belangrijke redenen. De eerste heeft te maken met het gebruikte materiaal, PVC. Dit heeft een beperkte levensduur. PVC verandert onder invloed van ultraviolete straling en wordt broos waardoor een kaart sneller kan breken. Ook bankkaarten in Nederland zijn van PVC gemaakt en ook die kennen een beperkte geldigheid. De tweede reden heeft te maken met de beveiliging. De OV-chipkaart is beveiligd met sleutels en die worden regelmatig vernieuwd. Bij het hanteren van een variabele termijn lopen we risico op meer minder goed beveiligde kaarten in de markt, met alle vervelende consequenties voor reizigers en openbaar vervoerbedrijven die daar bij horen. Bij persoonlijke kaarten komt daarbij dat na vijf jaar een nieuwe pasfoto gewenst is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Trans Link Systems (TLS)