Nieuwe Mobiliteitsalliantie van start

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag 16-12-2016 ziet de Mobiliteitsalliantie het levenslicht. Een brede coalitie wil de belangen van de reizigers en die van het goederentransport behartigen, door gebruik te maken van het enorme potentieel dat we in Nederland tot onze beschikking hebben.

De Mobiliteitsalliantie – die bestaat uit de NS, RAI Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV – geeft vandaag in Den Haag het startsein voor een nieuwe beweging. Een gezamenlijk opgesteld manifest, dat richting geeft aan de wensen van deze vervoersorganisaties, staat daarbij centraal.

Wensen
De nieuwe brede mobiliteitsalliantie heeft de volgende wensen:

  • Goede verbindingen in en tussen de steden
  • Verdere groei van files voorkomen
  • Extra vervoerscapaciteit realiseren
  • De benoeming van een minister die de regie heeft over de mobiliteit
  • De inzet van nieuwe technologie om mensen en goederen slimmer te laten reizen
  • Ten minste 1 miljard euro aan extra financiële middelen per jaar
  • Renovatie van het fiscale stelsel
  • De wensen en eisen van de reiziger/gebruiker van de infrastructuur centraal stellen

Groei mobiliteit
Met de groei van de economie groeit ook de mobiliteit. Maar ons mobiliteitssysteem kan die groei op dit moment niet aan; de capaciteit van de infrastructuur is ontoereikend. De gebruikers van deze infrastructuur merken dit iedere dag: op de weg, op het spoor en op het fietspad. De vertraging op de weg is nu al fors, maar neemt tot 2021 nog eens toe met 38%. Het aantal reizigerskilometers per trein nam de afgelopen tien jaar, ondanks de crisis, met meer dan 20% toe en het OV-gebruik in de steden steeg ieder jaar met 5%.

Ontwikkelingen
Ook het aantal ongevallen neemt toe, met een stijging van het aantal verkeersdoden en -gewonden tot gevolg. Bovendien lopen we tegen milieugrenzen aan. Trends en ontwikkelingen als verstedelijking en klimaatverandering versterken deze trend. Terwijl technologische ontwikkelingen en nieuwe vormen van mobiliteit tegelijkertijd ook kansen bieden.

Kernboodschap
Mobiliteit moet en kan anders, dat is de kernboodschap van de Mobiliteitsalliantie. Het moet slimmer, eerlijker, flexibeler, groener en veiliger. De komst van een nieuw kabinet vormt een uitgelezen moment om deze vraagstukken onder de aandacht van de politiek te brengen. Keuzes zijn nodig en de Mobiliteitsalliantie wil daarbij graag een gesprekspartner zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Transport en Logistiek

Nieuwe Mobiliteitsalliantie van start | Infrasite

Nieuwe Mobiliteitsalliantie van start

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag 16-12-2016 ziet de Mobiliteitsalliantie het levenslicht. Een brede coalitie wil de belangen van de reizigers en die van het goederentransport behartigen, door gebruik te maken van het enorme potentieel dat we in Nederland tot onze beschikking hebben.

De Mobiliteitsalliantie – die bestaat uit de NS, RAI Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV – geeft vandaag in Den Haag het startsein voor een nieuwe beweging. Een gezamenlijk opgesteld manifest, dat richting geeft aan de wensen van deze vervoersorganisaties, staat daarbij centraal.

Wensen
De nieuwe brede mobiliteitsalliantie heeft de volgende wensen:

  • Goede verbindingen in en tussen de steden
  • Verdere groei van files voorkomen
  • Extra vervoerscapaciteit realiseren
  • De benoeming van een minister die de regie heeft over de mobiliteit
  • De inzet van nieuwe technologie om mensen en goederen slimmer te laten reizen
  • Ten minste 1 miljard euro aan extra financiële middelen per jaar
  • Renovatie van het fiscale stelsel
  • De wensen en eisen van de reiziger/gebruiker van de infrastructuur centraal stellen

Groei mobiliteit
Met de groei van de economie groeit ook de mobiliteit. Maar ons mobiliteitssysteem kan die groei op dit moment niet aan; de capaciteit van de infrastructuur is ontoereikend. De gebruikers van deze infrastructuur merken dit iedere dag: op de weg, op het spoor en op het fietspad. De vertraging op de weg is nu al fors, maar neemt tot 2021 nog eens toe met 38%. Het aantal reizigerskilometers per trein nam de afgelopen tien jaar, ondanks de crisis, met meer dan 20% toe en het OV-gebruik in de steden steeg ieder jaar met 5%.

Ontwikkelingen
Ook het aantal ongevallen neemt toe, met een stijging van het aantal verkeersdoden en -gewonden tot gevolg. Bovendien lopen we tegen milieugrenzen aan. Trends en ontwikkelingen als verstedelijking en klimaatverandering versterken deze trend. Terwijl technologische ontwikkelingen en nieuwe vormen van mobiliteit tegelijkertijd ook kansen bieden.

Kernboodschap
Mobiliteit moet en kan anders, dat is de kernboodschap van de Mobiliteitsalliantie. Het moet slimmer, eerlijker, flexibeler, groener en veiliger. De komst van een nieuw kabinet vormt een uitgelezen moment om deze vraagstukken onder de aandacht van de politiek te brengen. Keuzes zijn nodig en de Mobiliteitsalliantie wil daarbij graag een gesprekspartner zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Transport en Logistiek