Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-12-2016



Nieuwe Mobiliteitsalliantie van start




Vandaag 16-12-2016 ziet de Mobiliteitsalliantie het levenslicht. Een brede coalitie wil de belangen van de reizigers en die van het goederentransport behartigen, door gebruik te maken van het enorme potentieel dat we in Nederland tot onze beschikking hebben.

De Mobiliteitsalliantie – die bestaat uit de NS, RAI Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV – geeft vandaag in Den Haag het startsein voor een nieuwe beweging. Een gezamenlijk opgesteld manifest, dat richting geeft aan de wensen van deze vervoersorganisaties, staat daarbij centraal.

Wensen
De nieuwe brede mobiliteitsalliantie heeft de volgende wensen:
  • Goede verbindingen in en tussen de steden
  • Verdere groei van files voorkomen
  • Extra vervoerscapaciteit realiseren
  • De benoeming van een minister die de regie heeft over de mobiliteit
  • De inzet van nieuwe technologie om mensen en goederen slimmer te laten reizen
  • Ten minste 1 miljard euro aan extra financiële middelen per jaar
  • Renovatie van het fiscale stelsel
  • De wensen en eisen van de reiziger/gebruiker van de infrastructuur centraal stellen
Groei mobiliteit
Met de groei van de economie groeit ook de mobiliteit. Maar ons mobiliteitssysteem kan die groei op dit moment niet aan; de capaciteit van de infrastructuur is ontoereikend. De gebruikers van deze infrastructuur merken dit iedere dag: op de weg, op het spoor en op het fietspad. De vertraging op de weg is nu al fors, maar neemt tot 2021 nog eens toe met 38%. Het aantal reizigerskilometers per trein nam de afgelopen tien jaar, ondanks de crisis, met meer dan 20% toe en het OV-gebruik in de steden steeg ieder jaar met 5%.

Ontwikkelingen
Ook het aantal ongevallen neemt toe, met een stijging van het aantal verkeersdoden en -gewonden tot gevolg. Bovendien lopen we tegen milieugrenzen aan. Trends en ontwikkelingen als verstedelijking en klimaatverandering versterken deze trend. Terwijl technologische ontwikkelingen en nieuwe vormen van mobiliteit tegelijkertijd ook kansen bieden.

Kernboodschap
Mobiliteit moet en kan anders, dat is de kernboodschap van de Mobiliteitsalliantie. Het moet slimmer, eerlijker, flexibeler, groener en veiliger. De komst van een nieuw kabinet vormt een uitgelezen moment om deze vraagstukken onder de aandacht van de politiek te brengen. Keuzes zijn nodig en de Mobiliteitsalliantie wil daarbij graag een gesprekspartner zijn.



Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]