Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-01-2017



Kans op treinongelukken neemt af door dagelijkse teamreflectie

Bron: ProRail



Elke dag ná de dienst een half uur teamoverleg binnen de treinverkeersleiding en de omgang met onverwachte en onvoorziene situaties kan significant verbeteren. De kans op ongelukken en bijna-ongelukken neemt navenant af. Dat betoogt Willy Siegel op basis van zijn onderzoek naar ‘Teamreflectie op zwakke veerkrachtsignalen’ binnen het programma ExploRail, waarin NWO en ProRail samen onderzoek financieren naar optimalisatie van het spoorbeheer. Siegel promoveert 12 januari 2017 aan de Universiteit Twente.

Interactie complexer
De interactie tussen de mens en de techniek wordt steeds complexer, terwijl de verwachtingen over veiligheid toenemen. Ook bij spoorbeheerder ProRail. Onderzoeker Willy Siegel concludeert dat structurele kennisuitwisseling binnen teams over de gebeurtenissen van de dag dé bron is voor onbeschreven kennis. Daarbij is expliciete kennis belangrijker dan procedures. ‘Die kennis moet je delen.‘

Promovendus ExploRail
Dit onderzoek maakt onderdeel uit van een groot wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen en loopt van 2012-2017. Eind vorig jaar promoveerde Kim Verbert als eerste promovendus binnen het programma ExploRail Verbert ontwikkelde een systeem waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud dan nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken. Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema's: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is 5 miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt.

Twee researchthema’s
Het thema Zelfdenkend Spoor (Intelligent Rail Infrastructure) moet leiden tot een spoorinfrastructuur die straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Het tweede thema Whole System Performance is gericht op het beïnvloeden van optimale samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen op het spoor, zodat het beheer van het spoor verbetert en het oplossen van verstoringen sneller plaatsvindt. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van vernieuwende methoden en hulpmiddelen die hierbij ingezet kunnen worden.

Rol ProRail
Naast het mede-financieren heeft ProRail een begeleidende rol. Research-coaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.



Deel dit artikel:                   





Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]