Vier miljoen voor aanpak geluidsoverlast spoor

Foto: Ivo Ketelaar

Goed nieuws voor bewoners rondom de rails: we krijgen vier miljoen euro van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de aanpak van geluidsoverlast langs het spoor.

Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer Het gaat onder meer om het oplossen van zogenoemd booggeluid in Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest. Booggeluid is het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat.

Aanpak booggeluid
Dat snerpende geluid kunnen we verminderen met zogenoemde spoorstaaf-conditionerings-systemen (SSCS-sen). Dit zijn installaties naast de spoorbaan die een biologisch afbreekbare vloeistof op de rails spuiten. Met dat goedje op de baan ontstaat er minder wrijving tussen wielen en rails. Op die manier snerpen de treinen minder vaak en minder hard. Dat weten we, omdat we op onze emplacementen al tweeduizend van deze installaties in gebruik hebben. Het is volgens de staatssecretaris de bedoeling dat er een structurele oplossing komt voor booggeluid. ProRail gaat hier onderzoek naar doen.

Versnelde aanleg raildempers
In de brief belooft de staatssecretaris verder dat geluidsoverlast wordt aangepakt in verband met de aanleg van het derde spoor in Duitsland en dat we de hinder in de Hofstraat te Eindhoven sneller oppakken. Dit doen we onder meer met raildempers. Dat zijn blokken die direct op de spoorstaaf worden gemonteerd. Ze dempen het geluid van voorbijkomende treinen met circa 3DB en zorgen zo voor minder spoorlawaai.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Vier miljoen voor aanpak geluidsoverlast spoor | Infrasite

Vier miljoen voor aanpak geluidsoverlast spoor

Foto: Ivo Ketelaar

Goed nieuws voor bewoners rondom de rails: we krijgen vier miljoen euro van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de aanpak van geluidsoverlast langs het spoor.

Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer Het gaat onder meer om het oplossen van zogenoemd booggeluid in Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest. Booggeluid is het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat.

Aanpak booggeluid
Dat snerpende geluid kunnen we verminderen met zogenoemde spoorstaaf-conditionerings-systemen (SSCS-sen). Dit zijn installaties naast de spoorbaan die een biologisch afbreekbare vloeistof op de rails spuiten. Met dat goedje op de baan ontstaat er minder wrijving tussen wielen en rails. Op die manier snerpen de treinen minder vaak en minder hard. Dat weten we, omdat we op onze emplacementen al tweeduizend van deze installaties in gebruik hebben. Het is volgens de staatssecretaris de bedoeling dat er een structurele oplossing komt voor booggeluid. ProRail gaat hier onderzoek naar doen.

Versnelde aanleg raildempers
In de brief belooft de staatssecretaris verder dat geluidsoverlast wordt aangepakt in verband met de aanleg van het derde spoor in Duitsland en dat we de hinder in de Hofstraat te Eindhoven sneller oppakken. Dit doen we onder meer met raildempers. Dat zijn blokken die direct op de spoorstaaf worden gemonteerd. Ze dempen het geluid van voorbijkomende treinen met circa 3DB en zorgen zo voor minder spoorlawaai.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail