ProRail wil van onbewaakte overwegen af

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail wil zo snel mogelijk van onbewaakte overwegen af. Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. 1800 daarvan liggen aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. Het grootste deel daarvan (1700) is dan ook beveiligd met overwegbomen, bellen en lampen. Er zijn in Nederland nog zo’n 100 onbewaakte openbare overwegen. ProRail wil dat deze 100 onbewaakte overwegen zo snel mogelijk worden beveiligd of opgeheven.

Niet zomaar opheffen
Een overweg opheffen of beveiligen kan ProRail nooit eenzijdig besluiten. Bij publieke overwegen is het de wegbeheerder die besluit of een overweg kan worden opgeheven of aangepast. Een gemeente kan er ook een kiezen een alternatieve route aan te leggen naar een beveiligde overweg, zodat de onbeveiligde overweg kan worden opgeheven.

Beveiligen van een overweg
Het beveiligen van een overweg met overwegbomen, bellen en lampen is niet zo eenvoudig als het lijkt en kost tijd. Ook is zo’n overweg niet per definitie veilig, want er gebeuren nog steeds ongevallen door gevaarlijk gedrag van weggebruikers.

Particuliere overwegen
Er zijn in Nederland ook zo’n 325 particuliere overpaden. Dat zijn kleine oversteekplaatsen voor rechthebbenden. Dat zijn landeigenaren of mensen die recht van overpad hebben over het spoor. Nu zie je dat deze private overwegen op sommige plaatsen een publiek karakter krijgen. Mensen gebruiken het als onderdeel van recreatie, zoals een wandelroute of als sluiproute om ergens sneller te komen. Dat is nooit de bedoeling geweest van een particuliere overgang.

Gevaarlijk
ProRail is niet blij met particuliere overwegen die gaandeweg een publiek karakter hebben gekregen. Treinen razen met grote snelheid voorbij en mensen die er eenmalig komen, kennen de plaatselijke situatie niet. Ook is een overpad niet altijd direct herkenbaar. Zeker bij mist of ander slecht weer kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Het is ook niet voor niets dat het verboden is om officiële wandelroutes via particuliere overwegen te geleiden, immers alleen de rechthebbenden mogen er gebruik van maken.

Programma NABO
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail streven ernaar om het aantal incidenten op overwegen te verminderen. Daarvoor is onder meer het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in gang gezet.

Winsum
Staatsecretaris Dijksma heeft met de gemeente Winsum afspraken dat verschillende spoorwegovergangen zonder slagbomen en lichtsignalen in de Groningse gemeente Winsum de komende jaren worden verbeterd of opgeheven. Daarnaast worden enkele beveiligde spoorwegovergangen in de gemeente nog beter beveiligd. Het ministerie, de gemeente en de provincie Groningen hebben hiervoor hier samen 6,5 miljoen euro voor uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail wil van onbewaakte overwegen af | Infrasite

ProRail wil van onbewaakte overwegen af

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail wil zo snel mogelijk van onbewaakte overwegen af. Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. 1800 daarvan liggen aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. Het grootste deel daarvan (1700) is dan ook beveiligd met overwegbomen, bellen en lampen. Er zijn in Nederland nog zo’n 100 onbewaakte openbare overwegen. ProRail wil dat deze 100 onbewaakte overwegen zo snel mogelijk worden beveiligd of opgeheven.

Niet zomaar opheffen
Een overweg opheffen of beveiligen kan ProRail nooit eenzijdig besluiten. Bij publieke overwegen is het de wegbeheerder die besluit of een overweg kan worden opgeheven of aangepast. Een gemeente kan er ook een kiezen een alternatieve route aan te leggen naar een beveiligde overweg, zodat de onbeveiligde overweg kan worden opgeheven.

Beveiligen van een overweg
Het beveiligen van een overweg met overwegbomen, bellen en lampen is niet zo eenvoudig als het lijkt en kost tijd. Ook is zo’n overweg niet per definitie veilig, want er gebeuren nog steeds ongevallen door gevaarlijk gedrag van weggebruikers.

Particuliere overwegen
Er zijn in Nederland ook zo’n 325 particuliere overpaden. Dat zijn kleine oversteekplaatsen voor rechthebbenden. Dat zijn landeigenaren of mensen die recht van overpad hebben over het spoor. Nu zie je dat deze private overwegen op sommige plaatsen een publiek karakter krijgen. Mensen gebruiken het als onderdeel van recreatie, zoals een wandelroute of als sluiproute om ergens sneller te komen. Dat is nooit de bedoeling geweest van een particuliere overgang.

Gevaarlijk
ProRail is niet blij met particuliere overwegen die gaandeweg een publiek karakter hebben gekregen. Treinen razen met grote snelheid voorbij en mensen die er eenmalig komen, kennen de plaatselijke situatie niet. Ook is een overpad niet altijd direct herkenbaar. Zeker bij mist of ander slecht weer kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Het is ook niet voor niets dat het verboden is om officiële wandelroutes via particuliere overwegen te geleiden, immers alleen de rechthebbenden mogen er gebruik van maken.

Programma NABO
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail streven ernaar om het aantal incidenten op overwegen te verminderen. Daarvoor is onder meer het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in gang gezet.

Winsum
Staatsecretaris Dijksma heeft met de gemeente Winsum afspraken dat verschillende spoorwegovergangen zonder slagbomen en lichtsignalen in de Groningse gemeente Winsum de komende jaren worden verbeterd of opgeheven. Daarnaast worden enkele beveiligde spoorwegovergangen in de gemeente nog beter beveiligd. Het ministerie, de gemeente en de provincie Groningen hebben hiervoor hier samen 6,5 miljoen euro voor uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail