Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2016



Nieuwe ondergrondse Hoogspanningsverbinding dwars door Rotterdam




Om de leveringszekerheid van elektriciteit in Rotterdam te blijven garanderen, legt TenneT een nieuwe ondergrondse hoogspanningsverbinding aan. De werkzaamheden voor deze verbinding zijn in volle gang. Midden in de stad wordt er gegraven en geboord om de kabel tussen de Marconistraat, Ommoord en Krimpen aan de IJssel aan te sluiten.

De vraag naar transportcapaciteit groeit, ook in de regio Rotterdam. Om de leveringszekerheid in de komende decennia te kunnen waarborgen, is er daarom een nieuwe 150 kV hoogspanningsverbinding nodig. Door de aanleg van de nieuwe kabel wordt de leveringszekerheid vergroot. Mocht er een verbinding uitvallen, dan is er een tweede verbinding beschikbaar. Hierdoor blijft de regio Rotterdam van stroom voorzien.

Route
De hoogspanningskabel loopt vanaf het hoogspanningsstation Rotterdam Marconistraat naar het hoogspanningsstation Rotterdam Ommoord. Van daaruit loopt de kabel verder naar het hoogspanningsstation Krimpen aan den IJssel. Totaal is de kabel circa 22 kilometer lang.

Werkzaamheden
De aanleg van de ondergrondse hoogspanningsverbinding gebeurt met een open ontgraving of met een boring. Bij een open ontgraving worden op de plek waar de kabels komen te liggen, sleuven gegraven. Hierbij wordt de grond tijdelijk langs het werkterrein opgeslagen. Op locaties waar niet met open ontgraving gewerkt kan worden zoals bij grote kruispunten en waterwegen worden de kabels in mantelbuizen getrokken. Om die te leggen, voeren we gestuurde boringen uit. Een boring zorgt ervoor dat de omgeving zo min mogelijk invloed ondervindt van de aanleg van de nieuwe hoogspanningsverbinding. Na afloop van de werkzaamheden zorgen we dat de omgeving weer opgeruimd en in goede orde hersteld wordt.

Planning
Op dit moment wordt er in Rotterdam ter hoogte van de Gordelweg hard gewerkt aan de aanleg van de nieuwe verbinding. Vanaf de Gordelweg wordt er richting hoogspanningsstation Ommoord gewerkt. De verbinding tussen Krimpen een den IJssel en Ommoord is grotendeels klaar. Tussen Rotterdam Marconistraat en de Gordelweg is de kabel ook zo goed als gereed. We verwachten de werkzaamheden in december 2016 af te ronden waarna de kabel begin 2017 in bedrijf wordt genomen.



Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]