Betuweroute weer optimaal beschikbaar

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Na een half jaar van omvangrijke werkzaamheden is sinds maandag 17 oktober 2016 de Betuweroute weer volledig beschikbaar voor het goederenvervoer van Rotterdam naar Duitsland. Daarmee komt voorlopig een einde aan een langdurige omleidingsperiode via de Brabant- en Bentheimroute. Ook kunnen treinen sinds maandag gebruik maken van een nieuwe aansluiting op de Betuweroute; de dubbelsporige zuidoostboog bij Meteren.

Van 1500 Volt naar 25.000 Volt
Een van de belangrijkste werkzaamheden de afgelopen maanden was het aanpassen van de stroomvoorziening in Nederland bij de grensovergang Zevenaar. Net als de Betuweroute is het spoor tussen Zevenaar en de grensovergang nu voorzien van 25.000 Volt wisselspanning. Dit betekent dat internationale goederentreinen bij de grens geen twee, maar nog maar één keer van bovenleidingspanning hoeven te wisselen. Dat is een belangrijke verbetering van de doorstroming.

Nieuwe aansluiting op de Betuweroute
Maandag werd ook de dubbelsporige zuidoostboog bij Meteren in gebruik genomen. Via deze verbinding kunnen treinen uit de richting Den Bosch bij Meteren de Betuweroute opdraaien richting Duitsland en andersom. Deze boog was al aangelegd bij de bouw van de Betuweroute, maar moest technisch nog worden aangepast. Met ingang van de nieuwe dienstregeling (11 december 2016) gaan er volgens de nu bekende aanvragen ca 20 treinen per week van de boog gebruik maken. Dit kan in de toekomst nog verder toenemen.

Brabant- en Bentheimroute weer ontlast
Onder leiding van de stuurgroep Derde Spoor Duitsland is het afgelopen half jaar hard gewerkt om het spoorgoederenvervoer ongehinderd te kunnen laten plaatsvinden. Dat is belangrijk voor de economische groei in Nederland. Goederentreinen zijn daarom omgeleid via de Brabantroute die loopt van Kijfhoek via Breda, Tilburg, Eindhoven naar Venlo. Ook konden treinen gebruik maken van de Bentheimroute die door het oosten des lands naar de grensovergang bij Oldenzaal loopt. Op de Brabantroute ging het gemiddeld om ca 30 treinen extra per dag en op de Bentheimroute om ca 10 treinen extra per dag.

Omgevingshinder en gevaarlijke stoffen
De extra treinen op de Brabant- en Bentheimroute hebben tijdelijk voor meer hinder in de omgeving gezorgd. Omwonenden hadden op sommige plaatsen meer last van geluid en trillingen. Ook lagen overwegen vaker en soms langer dicht. Daarnaast ontstond er tijdens de omleidingsperiode onrust over de cijfers van de overschrijdingen van de risicoplafonds op de omleidingsroutes van de Betuweroute bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft daarom in overleg met vervoerders en verladers maatregelen genomen om de overschrijdingen zoveel mogelijk terug te dringen.

Vooruitblik 2017
De bouw van het derde spoor in Duitsland duurt nog zeker tot 2022. Ook volgend jaar zal er in Duitsland, maar ook in Nederland (aanleg derde spoor bij Zevenaar) weer aan het spoor worden gewerkt. Treinen worden periodiek via de Brabant- en Bentheimroute weer omgeleid. Het gaat om een aantal weekenden waarin grensovergang Zevenaar helemaal niet beschikbaar is en zeven werkweken waarin er maar één spoor beschikbaar is.

Derde Spoor Duitsland
Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Daarom wordt er tussen Emmerich en Oberhausen over een lengte van ruim 70 km een derde spoor aangelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail