Mediaberichtgeving over ProRail

Foto: Ivo Ketelaar

De NOS meldde zondag 16 oktober 2016 dat het kabinet heeft besloten om ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu te plaatsen. Het besluit zou tijdens de ministerraad van vrijdag 14 oktober zijn genomen. Het bericht is door veel media overgenomen. ProRail wordt volgens de berichtgeving een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Andere opties, zoals een agentschap, zouden daarmee van tafel zijn. Wij zijn overvallen door dit bericht. We zijn niet op de hoogte van een eventueel besluit dat door de ministerraad zou zijn genomen.

Midden in het proces
ProRail hecht rondom de ordeningsdiscussie waarde aan een zorgvuldig proces. Dat betekent voor ons dat pas een besluit kan worden genomen wanneer onderzoeken naar de consequenties zijn afgerond. Het gaat om consequenties op juridisch gebied, voor de governance, de financiën en niet in de laatste plaats voor alle medewerkers. We zitten nog midden in dit proces. Op dit moment zijn er volop gesprekken gaande tussen ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Grote stappen vooruit
ProRail herkent zich niet in het beeld dat de media afgelopen weekend van ProRail schetsten. Er wordt veelvuldig verwezen naar incidenten uit een periode die inmiddels ruimschoots achter ons ligt. De berichten doen geen recht aan de enorme prestaties die 4.000 ProRailers de afgelopen paar jaar hebben geleverd en nog steeds dagelijks leveren. Met de komst van onze nieuwe directie maken we de laatste jaren grote stappen vooruit. We hebben in 2015 alle doelstellingen gehaald die we met het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben afgesproken. Bijna 90 procent van de treinen op het hoofdrailnet reed op tijd, het aandeel technische storingen daalde en er is minder door rood gereden op het spoor.

Zorgvuldig proces
Ons standpunt is vanaf het begin geweest dat wij loyaal zijn aan politieke besluitvorming. Wel hebben we voortdurend aangegeven dat elke positieverandering een zorgvuldig proces vereist gezien de belangen van alle betrokkenen, zoals medewerkers, en reizigers- en goederenvervoerders.

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite
Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Mediaberichtgeving over ProRail | Infrasite

Mediaberichtgeving over ProRail

Foto: Ivo Ketelaar

De NOS meldde zondag 16 oktober 2016 dat het kabinet heeft besloten om ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu te plaatsen. Het besluit zou tijdens de ministerraad van vrijdag 14 oktober zijn genomen. Het bericht is door veel media overgenomen. ProRail wordt volgens de berichtgeving een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Andere opties, zoals een agentschap, zouden daarmee van tafel zijn. Wij zijn overvallen door dit bericht. We zijn niet op de hoogte van een eventueel besluit dat door de ministerraad zou zijn genomen.

Midden in het proces
ProRail hecht rondom de ordeningsdiscussie waarde aan een zorgvuldig proces. Dat betekent voor ons dat pas een besluit kan worden genomen wanneer onderzoeken naar de consequenties zijn afgerond. Het gaat om consequenties op juridisch gebied, voor de governance, de financiën en niet in de laatste plaats voor alle medewerkers. We zitten nog midden in dit proces. Op dit moment zijn er volop gesprekken gaande tussen ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Grote stappen vooruit
ProRail herkent zich niet in het beeld dat de media afgelopen weekend van ProRail schetsten. Er wordt veelvuldig verwezen naar incidenten uit een periode die inmiddels ruimschoots achter ons ligt. De berichten doen geen recht aan de enorme prestaties die 4.000 ProRailers de afgelopen paar jaar hebben geleverd en nog steeds dagelijks leveren. Met de komst van onze nieuwe directie maken we de laatste jaren grote stappen vooruit. We hebben in 2015 alle doelstellingen gehaald die we met het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben afgesproken. Bijna 90 procent van de treinen op het hoofdrailnet reed op tijd, het aandeel technische storingen daalde en er is minder door rood gereden op het spoor.

Zorgvuldig proces
Ons standpunt is vanaf het begin geweest dat wij loyaal zijn aan politieke besluitvorming. Wel hebben we voortdurend aangegeven dat elke positieverandering een zorgvuldig proces vereist gezien de belangen van alle betrokkenen, zoals medewerkers, en reizigers- en goederenvervoerders.

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite
Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail