Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-10-2016



Dijksma voorbarig en onverstandig met inlijven ProRail

Bron: FNV



Het is voorbarig en onverstandig om ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur, als zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dit stelt de FNV Spoor naar aanleiding van het voorgenomen besluit daartoe van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Het kabinet werkt op dit moment vier scenario's uit voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Het is de bedoeling dat een volgend kabinet daarover na de verkiezingen een besluit neemt.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor: 'FNV Spoor is verbijsterd. Dit is een voorbarige en overhaaste stap. Als je ProRail onder verantwoordelijkheid plaatst van het ministerie, dan maak je de afstand tussen NS en de spoorbeheerder alleen maar groter. En hoe verder de spoorbedrijven uit elkaar staan, hoe meer problemen, vooral in de communicatie en afstemming. Een kwalitatief goed spoor komt er alleen als NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden, bijvoorbeeld in een holding, zoals bij DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk. Dus juist niet verder van elkaar af. Dichterbij is goed voor de reiziger. Vakmensen die aan het spoor werken zorgen er samen voor dat het spoor optimaal functioneert.'

Lohle ziet nog een ander gevaar, namelijk dat de NS in de uitverkoop gaat: 'Als je ons OV aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen. Breng je ProRail onder bij het ministerie, dan zet je de NS klaar om verkocht te worden. Dat is niet in het belang van het OV in Nederland.'

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]