Dijksma voorbarig en onverstandig met inlijven ProRail

Foto: Ivo Ketelaar

Het is voorbarig en onverstandig om ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur, als zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dit stelt de FNV Spoor naar aanleiding van het voorgenomen besluit daartoe van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Het kabinet werkt op dit moment vier scenario’s uit voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Het is de bedoeling dat een volgend kabinet daarover na de verkiezingen een besluit neemt.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor: ‘FNV Spoor is verbijsterd. Dit is een voorbarige en overhaaste stap. Als je ProRail onder verantwoordelijkheid plaatst van het ministerie, dan maak je de afstand tussen NS en de spoorbeheerder alleen maar groter. En hoe verder de spoorbedrijven uit elkaar staan, hoe meer problemen, vooral in de communicatie en afstemming. Een kwalitatief goed spoor komt er alleen als NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden, bijvoorbeeld in een holding, zoals bij DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk. Dus juist niet verder van elkaar af. Dichterbij is goed voor de reiziger. Vakmensen die aan het spoor werken zorgen er samen voor dat het spoor optimaal functioneert.’

Lohle ziet nog een ander gevaar, namelijk dat de NS in de uitverkoop gaat: ‘Als je ons OV aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen. Breng je ProRail onder bij het ministerie, dan zet je de NS klaar om verkocht te worden. Dat is niet in het belang van het OV in Nederland.’

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite
Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV

Dijksma voorbarig en onverstandig met inlijven ProRail | Infrasite

Dijksma voorbarig en onverstandig met inlijven ProRail

Foto: Ivo Ketelaar

Het is voorbarig en onverstandig om ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur, als zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dit stelt de FNV Spoor naar aanleiding van het voorgenomen besluit daartoe van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Het kabinet werkt op dit moment vier scenario’s uit voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Het is de bedoeling dat een volgend kabinet daarover na de verkiezingen een besluit neemt.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor: ‘FNV Spoor is verbijsterd. Dit is een voorbarige en overhaaste stap. Als je ProRail onder verantwoordelijkheid plaatst van het ministerie, dan maak je de afstand tussen NS en de spoorbeheerder alleen maar groter. En hoe verder de spoorbedrijven uit elkaar staan, hoe meer problemen, vooral in de communicatie en afstemming. Een kwalitatief goed spoor komt er alleen als NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden, bijvoorbeeld in een holding, zoals bij DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk. Dus juist niet verder van elkaar af. Dichterbij is goed voor de reiziger. Vakmensen die aan het spoor werken zorgen er samen voor dat het spoor optimaal functioneert.’

Lohle ziet nog een ander gevaar, namelijk dat de NS in de uitverkoop gaat: ‘Als je ons OV aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen. Breng je ProRail onder bij het ministerie, dan zet je de NS klaar om verkocht te worden. Dat is niet in het belang van het OV in Nederland.’

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite
Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV