Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-10-2016



Dijksma voorbarig en onverstandig met inlijven ProRail

Bron: FNV



Het is voorbarig en onverstandig om ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur, als zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dit stelt de FNV Spoor naar aanleiding van het voorgenomen besluit daartoe van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Het kabinet werkt op dit moment vier scenario's uit voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Het is de bedoeling dat een volgend kabinet daarover na de verkiezingen een besluit neemt.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor: 'FNV Spoor is verbijsterd. Dit is een voorbarige en overhaaste stap. Als je ProRail onder verantwoordelijkheid plaatst van het ministerie, dan maak je de afstand tussen NS en de spoorbeheerder alleen maar groter. En hoe verder de spoorbedrijven uit elkaar staan, hoe meer problemen, vooral in de communicatie en afstemming. Een kwalitatief goed spoor komt er alleen als NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden, bijvoorbeeld in een holding, zoals bij DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk. Dus juist niet verder van elkaar af. Dichterbij is goed voor de reiziger. Vakmensen die aan het spoor werken zorgen er samen voor dat het spoor optimaal functioneert.'

Lohle ziet nog een ander gevaar, namelijk dat de NS in de uitverkoop gaat: 'Als je ons OV aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen. Breng je ProRail onder bij het ministerie, dan zet je de NS klaar om verkocht te worden. Dat is niet in het belang van het OV in Nederland.'

Meer informatie van de redactie
Meer nieuws over dit onderwerp vindt u op Railvervoersite Positie ProRail besproken in Tweede Kamer (08-06-2016)



Deel dit artikel:                   





Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht








[Banners]