Verkeersbrug over Julianakanaal bij Keersluis Limmel succesvol geplaatst

Foto: Ivo Ketelaar

Stevige wind, veel passen en meten, pontons waar een brugdek van 77 m lang en 360 ton stabiel in de juiste hoek gedraaid moet worden. Het was een enorme uitdaging maar uiteindelijk is het brugdek in de nacht van zaterdag 20 op zondag 21 augustus 2016 geplaatst op de landhoofden bij de Keersluis in Limmel.

Hiermee is een belangrijke mijlpaal gehaald in het project om de oude keerschutsluis bij Limmel te vervangen door een nieuwe keersluis.

De oude brug is inmiddels meer dan 80 jaar oud en stamt uit een tijd dat auto’s zeldzaam waren. Daarom is hij wat krap. Rijkswaterstaat vervangt de bestaande weg over de sluis door een nieuwe hogere brug (doorvaarthoogte voor de scheepvaart van 9,1 m). De brug komt los van het keermiddel te liggen. Over de brug loopt straks een nieuwe en bredere weg. Automobilisten hebben daardoor meer ruimte en een beter overzicht. Fietsers krijgen een van de weg gescheiden tweezijdig fietspad. De verkeersbrug wordt naar verwachting begin volgend jaar opengesteld voor verkeer. De gemeente Maastricht is straks de wegbeheerder, de constructie van de brug blijft van Rijkswaterstaat.

Technische precisieklus
Het installeren van de draagconstructie van de brug was een flinke en vooral technische precisieklus:

  • Donderdag 18 augustus (een dag eerder dan gepland) is de brug vanuit Gent op een ponton over het water in de Beatrixhaven aangekomen.
  • Na voorbereidende werkzaamheden in de haven en in de sluis zelf, werd de brug zaterdagavond 20 augustus naar de sluis gevaren.
  • Daar is op zondagochtend start gegeven aan de spannende operatie. Ondanks de stevige wind is het gelukt om door middel van enorme wagens die lijken op een ‘duizendpoot’, het brugdek op pontons met beperkte manoeuvreerruimte te draaien naar de juiste hoek.
  • Daarna is door middel van twee SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters, eigenlijk een enorm krik) het brugdek omhoog gekrikt en geplaatst op de landhoofden van de brug.
  • Het nu nog 7 m brede brugdek wordt na het storten van beton 12,5 m breed.

Veel publiek
De operatie trok veel aandacht, de tribune die door de aannemerscombinatie BESIX/Rebel op het uitkijkpunt bij de sluis geplaatst was, werd goed gebruikt. Ook vanaf de tijdelijke fietsbrug en het jaagpad werd de klus aandachtig gevolgd.

Meer informatie
Voor meer informatie kijk op de projectpagina Maas: aanleg nieuwe keersluis Limmel of op de Facebookpagina Nieuwe keersluis Limmel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Verkeersbrug over Julianakanaal bij Keersluis Limmel succesvol geplaatst | Infrasite

Verkeersbrug over Julianakanaal bij Keersluis Limmel succesvol geplaatst

Foto: Ivo Ketelaar

Stevige wind, veel passen en meten, pontons waar een brugdek van 77 m lang en 360 ton stabiel in de juiste hoek gedraaid moet worden. Het was een enorme uitdaging maar uiteindelijk is het brugdek in de nacht van zaterdag 20 op zondag 21 augustus 2016 geplaatst op de landhoofden bij de Keersluis in Limmel.

Hiermee is een belangrijke mijlpaal gehaald in het project om de oude keerschutsluis bij Limmel te vervangen door een nieuwe keersluis.

De oude brug is inmiddels meer dan 80 jaar oud en stamt uit een tijd dat auto’s zeldzaam waren. Daarom is hij wat krap. Rijkswaterstaat vervangt de bestaande weg over de sluis door een nieuwe hogere brug (doorvaarthoogte voor de scheepvaart van 9,1 m). De brug komt los van het keermiddel te liggen. Over de brug loopt straks een nieuwe en bredere weg. Automobilisten hebben daardoor meer ruimte en een beter overzicht. Fietsers krijgen een van de weg gescheiden tweezijdig fietspad. De verkeersbrug wordt naar verwachting begin volgend jaar opengesteld voor verkeer. De gemeente Maastricht is straks de wegbeheerder, de constructie van de brug blijft van Rijkswaterstaat.

Technische precisieklus
Het installeren van de draagconstructie van de brug was een flinke en vooral technische precisieklus:

  • Donderdag 18 augustus (een dag eerder dan gepland) is de brug vanuit Gent op een ponton over het water in de Beatrixhaven aangekomen.
  • Na voorbereidende werkzaamheden in de haven en in de sluis zelf, werd de brug zaterdagavond 20 augustus naar de sluis gevaren.
  • Daar is op zondagochtend start gegeven aan de spannende operatie. Ondanks de stevige wind is het gelukt om door middel van enorme wagens die lijken op een ‘duizendpoot’, het brugdek op pontons met beperkte manoeuvreerruimte te draaien naar de juiste hoek.
  • Daarna is door middel van twee SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters, eigenlijk een enorm krik) het brugdek omhoog gekrikt en geplaatst op de landhoofden van de brug.
  • Het nu nog 7 m brede brugdek wordt na het storten van beton 12,5 m breed.

Veel publiek
De operatie trok veel aandacht, de tribune die door de aannemerscombinatie BESIX/Rebel op het uitkijkpunt bij de sluis geplaatst was, werd goed gebruikt. Ook vanaf de tijdelijke fietsbrug en het jaagpad werd de klus aandachtig gevolgd.

Meer informatie
Voor meer informatie kijk op de projectpagina Maas: aanleg nieuwe keersluis Limmel of op de Facebookpagina Nieuwe keersluis Limmel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat