Provincie Zuid-Holland introduceert uniek digitaal verkeersloket

Foto: Ivo Ketelaar

Provincie Zuid-Holland heeft een primeur met het digitaal verkeersloket LTC ‘Meldingen en Vergunningen’. De nieuwe werkwijze biedt in één oogopslag een actueel, transparant en betrouwbaar overzicht van alle geplande wegwerkzaamheden op of langs de provinciale wegen in Zuid-Holland. Hierdoor worden conflicten voorkomen en de samenwerking tussen aannemers gestimuleerd.

Kwaliteits- en efficiencyverbetering
Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer van de provincie Zuid-Holland: “Door het gebruik van de het digitale verkeersloket verbetert de kwaliteit, de doorlooptijd en het proces van tijdelijke verkeersmaatregelen. Dat is direct winst voor zowel de aannemers als de provincie en draagt bij aan onze ambitie om de best bereikbare provincie te zijn.”

Met de nieuwe werkwijze worden alle werkzaamheden digitaal aangemeld, afgestemd en afgehandeld. De afhandeling van de tijdelijke verkeersmaatregel (TVM)aanvragen gebeurt door vier verkeersmanagers die de wegwerkzaamheden coördineren en de planningen delen en afstemmen met de verkeersmanagementdesk, buitendienstmedewerkers en omgeving.

Gebruikerservaringen zijn positief
Met een pilotgroep van circa 100 toekomstige gebruikers, waaronder werkvoorbereiders, uitvoerders en projectleiders vanuit BRL-gecertificeerde bedrijven, is eind 2015 de nieuwe werkwijze geïntroduceerd.

“De LTC-module is overzichtelijk en kenmerkt zich in gebruiksgemak en snelheid. Via deze module krijgen we meer inzicht in de raakvlakken met andere aannemers. Dat stelt ons in staat om werkzaamheden te combineren en efficiënt te plannen”, aldus een van de aannemers uit de pilotfase.

Ook de vakgroep Specialistische Wegenbouw van Bouwend Nederland is aangehaakt en positief: “Een spraakmakende innovatie. We zien graag een uitrol van de werkwijze van de provincie Zuid-Holland naar een uniforme landelijke aanpak.”

Aanvraag evenementen
De provincie werkt hard aan een verdere uitrol van de nieuwe werkwijze. Vanaf eind 2016 moet het ook mogelijk zijn om evenementen digitaal aan te vragen. Daarnaast is de provincie onlangs benaderd door andere provincies die perspectief in het digitale verkeersloket zien.

Meer informatie
Meer informatie over de nieuwe provinciale werkwijze is te vinden op www.zuid-holland.nl/ltc Hier staan onder meer instructievideo’s, een factsheet en veelgestelde vragen.

Over Andes, de ontwikkelaar van LTC Meldingen & Vergunningen
LTC is innovatieve software voor overheidsorganisaties met als doel het optimaliseren van werkprocessen. Bijvoorbeeld voor het afstemmen van wegwerkzaamheden, het inplannen van evenementen en het aanvragen van vergunningen of meldingen bij graafwerkzaamheden in de openbare ruimte. Het unieke is dat alle werkzaamheden digitaal aangemeld, afgestemd en afgehandeld worden via één geïntegreerd LTC-platform. Dit vergemakkelijkt de afstemming en samenwerking met in- en externe relaties en verhoogt de kwaliteit van het werk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Zuid-Holland