Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-05-2016



Betere dienstregelingen dankzij efficiëntere modellering en open data




Het openbaar vervoer-netwerk is een complex geheel. Vertraagde treinen kunnen het reizigers die moeten overstappen heel lastig maken. Het wordt al helemaal ingewikkeld als je van de bus op de trein of omgekeerd moet overstappen. NWO-onderzoeker Daniel Sparing onderzocht hoe de dienstregelingen beter kunnen met het oog op minder vertragingen en betere overstapmogelijkheden tussen bussen en treinen. Hij hoopt op 25 mei 2016 te promoveren aan de Technische Universiteit Delft.

Betere dienstregelingen leiden tot een aantrekkelijker openbaar vervoer en daardoor tot een groter aandeel van het OV in het totale verkeer. Wiskundige modellering en nieuwe manieren van data-inzameling door bijvoorbeeld het automatisch volgen van treinen en bussen en de grotere beschikbaarheid van open data, maken het gemakkelijker dan ooit om dienstregelingen te verbeteren.

Optimaal spoorboekje
Sparing ontwikkelde een model waarbij hij 'het spoorboekje' kan optimaliseren. Sparing: 'In de eerste plaats heb ik me daarbij gericht op het zo stabiel mogelijk krijgen van het rijden volgens het vastgestelde tijdschema. Zo'n geoptimaliseerd spoorboekje betekent uiteindelijk minder vertragingen op het niveau van het totale treinnetwerk. Ik heb een wiskundig model gemaakt dat voor verschillende doeleinden kan worden ingezet. Dat varieert van het bepalen waar bijvoorbeeld spoorverdubbelingen moeten worden aangelegd tot het identificeren van de knelpunten in het netwerk om de vastgestelde dienstregelingen verder te verbeteren.'

Het model weet raad
Ook maakt het model van Sparing het mogelijk om vragen over de spoorinfrastructuur van beleidsmakers te beantwoorden. 'Dan kan het gaan om veranderingen in de frequentie van treinen, of de vraag of het invoeren van een extra stop op een intercity-lijn haalbaar is. Als het niet goed haalbaar blijkt, kunnen we ook bepalen of er eventuele alternatieven zijn voor zo'n extra stop.'

Open data helpen bij optimalisatie
Een ander deel van het onderzoek ging over het gebruik van open data voor het maken van dienstregelingen. 'Nog nooit waren er zoveel geografische, dienstregelings- en locatiegegevens van voertuigen beschikbaar als nu. De bronnen vind je op Google Maps, maar ook via allerlei instanties die gegevens ter beschikking stellen. Ik heb in mijn onderzoek gebruik gemaakt van deze relatief nieuwe bronnen om verschillende aspecten van het ontwikkelen van dienstregelingen te verbeteren. Dan moet je denken aan de topologische modellering van stations of aan het optimaliseren van overstapmogelijkheden tussen verschillende openbaar vervoerbedrijven.'

Achtergrondinformatie
Het promotie-onderzoek 'Reliable Timetable Design for Railways and Connecting Public Transport Services' door Daniel Sparing maakt deel uit van het programma 'Strategy Towards Sustainable and Reliable Multi-Modal Transport In The Randstad (SRMT)', een onderdeel van het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad Promotor is prof. dr.-ing. Ingo Hansen, co-promotor dr. Rob Goverde.



Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]