Juryselectie Rotterdamse Infrastructuur uitdaging

Foto: Ivo Ketelaar

In november 2015 riep De Verkeersonderneming private ondernemers op om ideeën met investeringsmogelijkheden aan te dragen voor de Rotterdamse infrastructuur. Hiermee werd onderzocht of er belangstelling vanuit de markt was om te investeren in infrastructurele oplossingen. Die belangstelling was er. Maar liefst 61 bedrijven kwamen met de meest uiteenlopende ideeën. Een automatische parkeertoren, zelfrijdende voertuigen tussen Randstadrailstation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport en een netwerk van truckparkings vormden de uiteindelijke top 3. Een kabelbaan in de Rotterdamse regio kreeg de aanmoedigingsprijs.

De Rotterdamse Infrastructuur Uitdaging
‘Innoveer en investeer in Rotterdamse infrastructuur. Start met ons een partnership’. Onder die oproep onderzocht De Verkeersonderneming eind 2015 de belangstelling van ondernemers om te investeren in infrastructurele oplossingen. 61 bedrijven schreven een two-pager welke oplossing zij zagen om Rotterdam bereikbaar te houden en hoe de business case (1 publieke euro voor 1 private euro) er uit zag. Concreet lagen er vier casussen waarvoor oplossingen worden gezocht: capaciteit oeververbindingen (o.a. renovatie Maastunnel), betere koppeling tussen het OV en het vliegveld Rotterdam The Hague Airport, P+R faciliteiten Hoekse Lijn en parkeervoorzieningen voor vrachtwagens. Maar ook andere uitvoerbare ideeën waren welkom. Op basis van de 61 inzendingen heeft een jury bepaald welke tien partijen de two-pager mochten uitwerken tot een diepergaand essay.

Top tien inzendingen, uitgewerkt in een essay

  • Automatic Vehicle Driving Lane: Rijstrook op de A20 voor zelfrijdende voertuigen en vrachtwagens;
  • City Coaster: Vervoer tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam The Hague Airport geïnspireerd op een achtbaan (zonder loopings en scherpe bochten);
  • City Parking Tower: Parkeertoren bij OV-stations van de Hoekse Lijn waarbij auto’s automatisch op een plaats in de toren worden gezet;
  • Kabel aangedreven vervoer (2x): Nieuwe verbindingen over het Maas/Havengebied;
  • People mover Rotterdam The Hague Airport: Zero emission shuttledienst;
  • ROTS: Zelfrijdende verbinding naar Rotterdam The Hague Airport;
  • Secured Truck Buffering: Netwerk van beveiligde truckparkings;
  • Rotterdam The Hague Airport Solar Shuttle: Zelfrijdende zero-emissie shuttles;
  • Truckparking Noordzijde Rotterdam: Truckparking aan de noordzijde van Rotterdam.

Van de tien essays is een top 3 samengesteld. Dit zijn:

  • ROTS van JJ Advies, RéciProcité, Elfer Advies, Navya Technology en Connexxion;
  • City Parking Tower van Autopark Groep/SWINN en;
  • Secured Truck Buffering van Ballast Nedam & Parckr.

Kabel aangedreven vervoer van Doppelmayr en Arcadis heeft een aanmoedigingsprijs gekregen.

Het vervolg
De ondernemers hebben hun belangstelling om te investeren in infrastructurele oplossingen getoond. De Verkeersonderneming onderzoekt de komende tijd of een aanbesteding haalbaar is, en daarmee een Marktplaats voor Infrastructuur realiseerbaar. De verwachting is dat hier deze zomer meer duidelijkheid over zal zijn.

De Verkeersonderneming
De Verkeersonderneming is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten Vervolg van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam. Initiatiefnemers van deze samenwerkingsorganisatie zijn de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam N.V. en het ministerie van Infrastructuur en Milieu/Rijkswaterstaat. VNO-NCW, MKB Rotterdam, Deltalinqs, EVO, TLN, provincie Zuid-Holland, gemeenten Nissewaard, Barendrecht en Krimpen aan den IJssel en politie Rotterdam-Rijnmond zijn de belangrijkste adviseurs. Het doel is het bereikbaar maken en houden van Rotterdam (haven, stad en regio) door slim gebruik van het huidige asfalt, Slim Reizen en Slim Werken. De Verkeersonderneming is winnaar van Het Gouden RAI Wiel 2014 “omdat zij op verfrissende en praktische wijze regionale uitdagingen op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid oppakt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: De Verkeersonderneming