Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-03-2016



Langdurige werkzaamheden aanleg derde spoor Duitsland

Bron: ProRail



  • Van medio april t/m medio oktober 2016 minder treinen via de Betuweroute
  • Omleidingen via de Brabantroute en Oost-Nederland
  • Maatregelen om hinder voor omgeving en goederenvervoerders te beperken
Vanaf zaterdag 16 april tot en met zondag 16 oktober 2016 vinden er zes maanden lang werkzaamheden plaats in verband met de aanleg van een derde spoor in Duitsland. Naast de twee bestaande sporen tussen Emmerich en Oberhausen komt een derde spoor te liggen. Daarmee krijgt de Betuweroute een betere verbinding met Duitsland en kunnen er in de toekomst meer goederentreinen van deze route gebruik maken.

Betere aansluiting Betuweroute
De Betuweroute is dé spoorverbinding voor het goederenverkeer tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam, en Europa. Het treinverkeer groeit zodanig, dat er extra ruimte nodig is. Met name de aansluiting op het Europese spoornet richting Oberhausen kan beter. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer extra spoor aangelegd. En ook aan de Nederlandse zijde komt er 3 km spoor bij.

Omleidingen via Brabantroute en Oost-Nederland
Door de werkzaamheden is de Betuweroute niet altijd volledig beschikbaar voor goederenvervoer. Daarom worden tijdens deze werkperioden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en – in mindere mate – via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen gaan dan bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over. Het treinvervoer van gevaarlijke stoffen blijft zo veel mogelijk plaatsvinden over de Betuweroute.

Stuurgroep Derde Spoor Duitsland
Om de impact van de aanleg van het derde spoor in Duitsland te beperken, is de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland opgericht. Hierin werkt ProRail samen met: Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voorzitter van deze stuurgroep.

Meer informatie
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer/inhoud/betere-aansluiting-betuweroute



Deel dit artikel:                   





Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht
Bouw Digitaliserings Raad vergroot slagkracht bij digitaliseringsopgave
Nieuwsbericht
Circulair inkopen met normen
Nieuwsbericht
Wavin presenteert toekomstvisie aan werknemers
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]