Nieuwsbericht | Datum: 10-03-2016



A4 Delft-Schiedam officieel geopend




A4 Delft Schiedam: vlotter en veiliger van A naar B

Donderdag 10 maart 2016 is de A4 Delft-Schiedam officieel geopend. Dankzij de nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam rijdt het verkeer vlotter en veiliger van A naar B. De weggebruiker weet de nieuwe A4 Delft Schiedam goed te vinden. Op een werkdag rijden er 64.300 auto’s in beide richtingen overheen. Het Rijk en de regio hebben meer gedaan dan alleen een weg aangelegd. Zo is er gekeken naar het gehele gebied en is geïnvesteerd in natuur, recreatie en betere condities voor boeren.

Positieve effecten
Een deel van het verkeer dat dagelijks gebruik maakt van de A4 Delft Schiedam reed voorheen over de A13. Daar constateert Rijkswaterstaat een afname van 16 tot 22 procent van het verkeer. De reistijd op de A13 is in de spits met 9 minuten afgenomen. Ook heeft het verkeer op de A20 in de ochtendspits richting Gouda een voordeel van 3 minuten. Daarnaast kiezen de weggebruikers van de N468 ook voor de nieuwe rijksweg en constateert de provincie Zuid-Holland daar minder sluipverkeer. 'Het is goed om te zien en te ervaren dat de A4 Delft-Schiedam direct voor verlichting op het drukke wegennet heeft gezorgd. Dat is erg belangrijk in een regio waar een kwart van ons bruto nationaal product wordt verdiend', aldus minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).

Toekomst
Ook al zijn de eerste resultaten positief, er is een langere periode nodig om meer te kunnen zeggen over de effecten voor de verkeersstromen. In november 2016 voert de provincie een effectrapportage uit. Op dit moment signaleren Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland meer verkeer bij de aansluitingen Den Haag Zuid (N211) en Rijswijk. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat verkeer vanuit Rotterdam de N211 kiest om Den Haag in te gaan.

Ook in Delft op de N470 bij de aansluiting van de A4 is het drukker. Mogelijk kiest het verkeer in en uit Delft meer voor de aansluiting met de A4.

Gedeputeerde verkeer en vervoer Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland is ook tevreden over het effect van de nieuwe A4: 'De cijfers laten duidelijk zien dat de bereikbaarheid in het gebied is toegenomen, ook al is er meer verkeer op enkele provinciale wegen rondom de weg. We zullen dat vanzelfsprekend nauwgezet monitoren. Met de integrale aanpak van het gebied tussen Delft en Schiedam profiteert niet alleen de automobilist maar iedereen in het gebied.' Het nieuwe stuk snelweg biedt in 2020 capaciteit aan 128.000 motorvoertuigen per dag.

Enthousiaste reacties
Rijkswaterstaat ontvangt positieve reacties van mensen die van de nieuwe weg gebruik maken. 'De nieuwe #A4. Kwartier tijdswinst op rit van 40 minuten #snelthuis', schrijft een automobilist op twitter. 'Het heeft dan 63 jaar geduurd maar proficiat met het mooie resultaat', meldde een weggebruiker. Door intensieve samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half)verdiepte ligging en een landtunnel, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien en te horen is. 'Ik hoor de weg amper vanuit mijn huis, dit is een mooi voorbeeld voor andere projecten in Nederland', zegt een bewoner uit Schiedam.

Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)
De A4 Delft- Schiedam is een toonaangevend voorbeeld van landschappelijke inpassing in de omgeving van Midden-Delfland. De weg is onderdeel van het programma ‘Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)’, waarmee naast de aanleg van rijksweg A4 Delft-Schiedam is geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. De nieuwe rijksweg staat symbool voor de samenwerking en verbinding tussen alle partijen die aan IODS meewerken. Door samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half) verdiepte ligging, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien is. Deze bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving is voor het Rijk en de regio erg belangrijk.



Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]