Verkeersdrukte rijkswegen neemt verder toe

Foto: Ivo Ketelaar

In 2015 is meer gereden en meer in de file gestaan dan in voorgaande jaren. Tegelijkertijd zijn er in 2015 belangrijke stappen gezet die zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Zo is de A4 Delft-Schiedam opengesteld, de A15 Maasvlakte-Vaanplein opgeleverd en in de regio Amsterdam de spitsstroken op de A7 en A8 opgeleverd.

Dat staat in de Publieksrapportage Rijkswegennet die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Minister Schultz: ‘De toename van de filezwaarte onderstreept de noodzaak dat we volop moeten blijven investeren in infrastructuur. We verbreden drukke wegen en leggen we volledig nieuwe verbindingen aan. Deze ontbrekende schakels maken het wegennet robuuster en geven verlichting op andere wegen. Een mooi voorbeeld hiervan is de A4 Delft Schiedam. Het is nog te vroeg iets te zeggen over de reistijdwinst, maar we zien dat de nieuwe weg de A13 ontlast.’

Jaaroverzicht 2015
Deze derde rapportage over 2015 kijkt vooral terug op het hele jaar ten opzichte van 2014. In 2015 zien we dat de files zich meer spreiden over het hele land. Er zijn minder specifiek zware filelocaties. De belangrijkste oorzaak van files blijft de hoge verkeersintensiteit in de spits, gevolgd door ongevallen en incidenten.

Het aantal afgelegde kilometers in 2015 is ten opzichte van 2014 met 2,2 procent gestegen tot 67,8 miljard voertuigkilometers. De jaarfilezwaarte is verder gestegen van 8,1 kilometerminuten in 2014 naar 10,2 miljoen kilometerminuten in 2015. In de filetop-10 blijft de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein de eerste plaats houden. De nieuwe rijksweg tussen de A13 en de A16 (de A16 Rotterdam) zal hier in de toekomst voor vlottere doorstroming zorgen. De gemiddelde filelengte is op het hoogtepunt van de avondspits (rond 17:45 uur) het grootst; ongeveer 170 kilometer, in de ochtendspits (8:15 uur) is dit ongeveer 120 kilometer. 2015 kende geen echt extreme filedagen. De drukste dagen waren in november waar een combinatie van veel regen en ongevallen zorgde voor langere files. Meer file heeft ook tot meer reistijdverlies voor de weggebruikers geleid. Het aantal uren dat alle weggebruikers samen extra hebben moeten reizen doordat ze bijvoorbeeld in de file stonden is gestegen naar 55,6 miljoen uur op jaarbasis.

Rijkswaterstaat zet zich volop in om de doorstroming op de weg te bevorderen door aanleg van nieuwe wegen, verkeersmanagement en het beter benutten van infrastructuur. In 2015 zijn 16 nieuwe weggedeelten opengesteld. Het gaat onder meer om een extra strook op de A1, spitstroken op de A7 en A8, de laatste drie wegdelen op de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de verlengde A4 tussen Delft Zuid en het Kethelplein. Op de A15 zijn behoorlijke reistijdverbeteringen gerealiseerd door de verschillende openstellingen, met name tussen de knooppunten Benelux en Vaanplein.

Publieksrapportage
De Publieksrapportage Rijkswegennet gaat elke vier maanden in op de ontwikkeling van de doorstroming en verkeershinder op de rijkswegen. Ook wordt aangegeven wat Rijkswaterstaat doet om de prestaties van het rijkswegennet te verbeteren. In de rapportage staan het aantal afgelegde kilometers, de filedruk, reistijdverlies en filetop-10, inclusief opgeleverde en lopende projecten. De openstelling van nieuwe wegen en de bijdrage aan betere doorstroming zijn in beeld gebracht, als ook (geplande) wegwerkzaamheden en de hinder die de weggebruiker daarvan ondervindt. Specifieke thema’s in deze publieksrapportage Beter Benutten, Incidentmanagement en 130 kilometer per uur.

Meer informatie(van de redactie)
U vindt de Aanbiedingsbrief en de 3e Publieksrapportage Rijkswegennet 2015 op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
U vindt de Rapportage ook in Infrasite Documents

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat