Alkmaar opent grootste beweegbare verkeersbrug van composiet

1860 logo Royal HaskoningDHV

Vandaag, 12 februari 2016, wordt de Nelson Mandelabrug in Alkmaar geopend. Deze nieuwe brug voldoet aan alle eisen en wensen voor een brug van de toekomst. Het zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en biedt belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. Daarnaast is het beweegbare deel van het duurzame composiet (vezelversterkte kunststof) gemaakt. Het deel is 22,5 meter lang en daardoor de grootste beweegbare verkeersbrug in composiet ter wereld. Royal HaskoningDHV zorgde voor het ontwerp en de benodigde hoogwaardige kennis van composiet in bruggen.

Betere doorstroming
De brug verbetert de regionale bereikbaarheid en heeft belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. “Voor het college is het van belang om het bedrijventerrein zo aantrekkelijk te houden voor bestaande en nieuwe bedrijven”, aldus wethouder Jan Nagengast van de gemeente Alkmaar.

Duurzame brug
Door de toepassing van composiet (vezelversterkte kunststof) is het beweegbare deel van de brug met een gewicht van 90 ton maar liefst de helft lichter dan een traditionele, stalen uitvoering. Composiet is een sterk, lichtgewicht, onderhoudsarm en daardoor een duurzaam materiaal. Door gebruik te maken van composiet kan niet alleen het beweegbare deel, maar ook het bewegingsmechanisme lichter worden uitgevoerd, een kleinere fundering worden toegepast en zijn kleinere contragewichten mogelijk. Een ondergrondse draaikelder is bovendien niet langer nodig. Er is ook veel minder energie nodig om de brug te openen. Daarbij is composiet nagenoeg onderhoudsvrij.

De brug werd in opdracht van de gemeente Alkmaar en provincie Noord-Holland gebouwd door de combinatie CFE-Demako, naar ontwerp van Joris Smits van Royal HaskoningDHV en technische ondersteuning van Movares en Technisch Adviesbureau Sliedrecht. Delft Infra Composites is verantwoordelijk voor de bouw van het composieten brugdeel. De totale kosten bedragen 9,15 miljoen euro.

Architect Joris Smits van Royal HaskoningDHV: “De Nelson Mandelabrug is in ontwerp en materiaalgebruik een brug die volledig aan de eisen en wensen voor de brug van de toekomst voldoet.”

Nederland leidend in de wereld
Royal HaskoningDHV heeft veel kennis van toepassing van composiet in de infrastructuur en zet zich samen met de rijksoverheid in voor behoud van een leidende positie in composiet van Nederland in de wereld. Zo werken beide partijen samen aan de herziening van de CUR96 richtlijn voor sluizen en bruggen, nodig om deze constructies te kunnen bouwen, en zijn onlangs de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in het Wilhelminakanaal in Tilburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV

Alkmaar opent grootste beweegbare verkeersbrug van composiet | Infrasite

Alkmaar opent grootste beweegbare verkeersbrug van composiet

1860 logo Royal HaskoningDHV

Vandaag, 12 februari 2016, wordt de Nelson Mandelabrug in Alkmaar geopend. Deze nieuwe brug voldoet aan alle eisen en wensen voor een brug van de toekomst. Het zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en biedt belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. Daarnaast is het beweegbare deel van het duurzame composiet (vezelversterkte kunststof) gemaakt. Het deel is 22,5 meter lang en daardoor de grootste beweegbare verkeersbrug in composiet ter wereld. Royal HaskoningDHV zorgde voor het ontwerp en de benodigde hoogwaardige kennis van composiet in bruggen.

Betere doorstroming
De brug verbetert de regionale bereikbaarheid en heeft belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. “Voor het college is het van belang om het bedrijventerrein zo aantrekkelijk te houden voor bestaande en nieuwe bedrijven”, aldus wethouder Jan Nagengast van de gemeente Alkmaar.

Duurzame brug
Door de toepassing van composiet (vezelversterkte kunststof) is het beweegbare deel van de brug met een gewicht van 90 ton maar liefst de helft lichter dan een traditionele, stalen uitvoering. Composiet is een sterk, lichtgewicht, onderhoudsarm en daardoor een duurzaam materiaal. Door gebruik te maken van composiet kan niet alleen het beweegbare deel, maar ook het bewegingsmechanisme lichter worden uitgevoerd, een kleinere fundering worden toegepast en zijn kleinere contragewichten mogelijk. Een ondergrondse draaikelder is bovendien niet langer nodig. Er is ook veel minder energie nodig om de brug te openen. Daarbij is composiet nagenoeg onderhoudsvrij.

De brug werd in opdracht van de gemeente Alkmaar en provincie Noord-Holland gebouwd door de combinatie CFE-Demako, naar ontwerp van Joris Smits van Royal HaskoningDHV en technische ondersteuning van Movares en Technisch Adviesbureau Sliedrecht. Delft Infra Composites is verantwoordelijk voor de bouw van het composieten brugdeel. De totale kosten bedragen 9,15 miljoen euro.

Architect Joris Smits van Royal HaskoningDHV: “De Nelson Mandelabrug is in ontwerp en materiaalgebruik een brug die volledig aan de eisen en wensen voor de brug van de toekomst voldoet.”

Nederland leidend in de wereld
Royal HaskoningDHV heeft veel kennis van toepassing van composiet in de infrastructuur en zet zich samen met de rijksoverheid in voor behoud van een leidende positie in composiet van Nederland in de wereld. Zo werken beide partijen samen aan de herziening van de CUR96 richtlijn voor sluizen en bruggen, nodig om deze constructies te kunnen bouwen, en zijn onlangs de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in het Wilhelminakanaal in Tilburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV