Verbreding A15 Maasvlakte-Vaanplein opgeleverd

Foto: Ivo Ketelaar

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft donderdag 4 februari 2016 het project A15 Maasvlakte-Vaanplein opgeleverd. De wegverbreding zorgt voor een grote verbetering van de doorstroming van het verkeer. Het traject is uit de file top 10 verdwenen en de dagelijkse files op het traject zijn flink afgenomen.

Minister Schultz: “De A15 is als verbinding van de haven naar het achterland een belangrijke toegangspoort tot Europa. We hebben nu 85 km aan extra rijstroken op een traject dat van groot belang is voor de economie. Het is goed dat het verkeer hier nu beter kan doorrijden en goederen sneller op de plek van bestemming zijn.”

In de afgelopen vijf jaar heeft Rijkswaterstaat het hele traject A15 Maasvlakte – Vaanplein aangepakt. Naast de extra rijstroken zijn viaducten en knooppunten aangepakt en zijn er 12 nieuwe kunstwerken gerealiseerd waaronder een nieuwe en hogere Botlekbrug.

De winkel bleef open
Belangrijk in dit project was dat de winkel open moest blijven tijdens de verbouwing omdat economisch belang zo groot is. Natuurlijk was er hinder, maar bereikbaarheid werd zo optimaal mogelijk gehouden. Onder andere door slim combineren van werkzaamheden, veel ’s nachts en in het weekend werken. Ook was er een pendeldienst tussen metrostation Tussenwater en bedrijventerrein Gadering. De ‘last-mile’ tussen metrostation Tussenwater en Gadering was te groot om te voet af te leggen met als gevolg dat veel mensen met de auto naar hun werk gingen. De pendeldienst was dé oplossing.

Extra capaciteit in de toekomst
Uitbreiding van de A15 was nodig om de capaciteit van de weg te vergroten, de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. Mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte komen meer bedrijven en personen zich vestigen in deze regio. Naast de weg is de nieuwe Botlekbrug een belangrijke onderdeel van de uitbreiding van de capaciteit. Schepen kunnen op termijn één van de grootste hefbruggen in Europa van beide kanten tegelijkertijd passeren. Bovendien is hij hoger dan de oude Botlekbrug, waardoor de brug minder vaak open hoeft. Op deze wijze verbetert de doorstroming zowel op het water als op de weg. De effecten van de wegverbreding zijn goed zichtbaar. Uit metingen blijkt dat sinds de openstelling de filezwaarte voor de dagelijkse files met meer dan 60% is afgenomen.

Leefbaarheid
De overheid heeft meer gedaan dan alleen de weg verbreed. Zo is er een bijdrage geleverd voor een nieuwe water verbinding onder de A15 door, waardoor je met je kano vanuit hartje Rotterdam naar de natuurgebieden ten zuiden van Rotterdam kunt komen. Ook is er bij de Zuiderparkweg een onderdoorgang aangelegd waar ook een waterkering is ingebouwd. En bij Hoogvliet heeft het project bijgedragen aan de groene gordel, een park dat tegen de A15 aanligt en onder andere een fietsroute en arboretum omvat. Dit is een mooie groene buffer tussen Hoogvliet en de snelweg waar mensen uit de omgeving kunnen recreëren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat