Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-02-2016



Milieueffecten project COBRA cable goed beschreven




Commissie m.e.r. toetste het milieueffectrapport voor een onderzeese hoogspanningsverbinding tussen Nederland en Denemarken

De Commissie m.e.r. heeft het milieueffectrapport voor de aanleg van de COBRA-cable tussen Nederland en Denemarken beoordeeld. Zij vindt dat het rapport de milieueffecten goed beschrijft. De effecten op de natuur in de Waddenzee en Noordzee blijven beperkt.

De onafhankelijke Commissie m.e.r. is bij wet ingesteld en adviseert over de inhoud en de kwaliteit van milieueffectrapporten. Zij stelt voor ieder project een werkgroep samen van onafhankelijke deskundigen. De Commissie schrijft geen milieueffectrapporten, dat doet de initiatiefnemer. Het bevoegd gezag -in dit geval de ministers van Economische Zaken en van Infrastructuur en Milieu - besluiten over het project.

Het project
TenneT TSO B.V. wil samen met het Deense Energinet.dk een onderzeese hoogspanningsverbinding aanleggen tussen Nederland, vanuit de Eemshaven en Denemarken. Deze kabelverbinding met de naam COBRAcable is belangrijk voor de efficiëntie en leveringszekerheid van energie in zowel Nederland als Denemarken. Hiervoor zijn een Rijksinpassingsplan en diverse vergunningen nodig. De milieueffecten van de aanleg van de COBRAcable zijn onderzocht in een milieueffectrapport. De minister van Economische Zaken en de minister van Infrastructuur en Milieu hebben de Commissie m.e.r. gevraagd het milieueffectrapport te toetsen.

Het toetsingsadvies
De Commissie vindt het rapport duidelijk en overzichtelijk. De milieueffecten van de aanleg van de kabel via verschillende routes door de Waddenzee en de Noordzee zijn vergeleken.

Het rapport en een aanvullende notitie maken duidelijk hoe de uiteindelijke keuze voor het tracé is gemaakt en welke ruimte er over blijft voor eventuele toekomstige kabels. De belangrijkste milieueffecten ontstaan door baggeren van de geulen waarin de kabel komt te liggen. Het baggeren kan leiden tot verstoring van beschermde planten- en diersoorten, zoals groot zeegras en zeehonden. Uit een aanvullende notitie blijkt dat de kabel wordt aangelegd met behulp van een ‘vertical injector’. Hierdoor wordt het baggeren en het effect op de natuur zoveel mogelijk beperkt.

Meer informatie
Het volledige advies vindt u op www.commissiemer.nl/advisering/lopendeadvisering/2474
Lees op Infrasite ook het nieuwsbericht TenneT contracteert Prysmian en Siemens voor 'groene' zeekabel NL-DK



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]