Storingen op het spoor in 2015

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag 13 januari 2016 zijn er berichten in de media over een toenemend aantal storingen op het spoor op basis van informatie van www.rijdendetreinen.nl. Hoe zit dat eigenlijk met die storingen?

Storingen 2015
Onze cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar omdat wij de cijfers eerst nog goed controleren op juistheid voordat wij deze publiceren in het jaarverslag van 2015. Wel zien we al dat de trend van de afgelopen jaren zich ook in 2015 heeft doorgezet: het aantal technische storingen neemt af, maar het aantal storingen veroorzaakt door derden neemt juist toe. In ons jaarverslag rapporteren wij elk jaar over storingen.

Stijging storingen veroorzaakt door derden
Spoorlopen, vandalisme, ongevallen op overwegen. Dit soort storingen veroorzaakt door derden zien we toenemen. Spoorlopers alleen al zorgen voor gemiddeld 3 uur en 20 minuten vertraging per dag. Maar ook bijvoorbeeld dieren langs en op het spoor veroorzaakten in 2015 overlast. Een storing op 27 maart was één van de zwaarste storing voor reizigers in het afgelopen jaar, ook dit betrof een ‘derdenstoring’: de stroomuitval in Noord Holland.

Storingen sneller oplossen
Het gaat er om dat de treinen blijven rijden en na een storing weer snel gaan rijden. Daarom blijven we alles op alles zetten om storingen te voorkomen en het treinverkeer snel op te starten na een storing. Hoe we dat doen? Lees ons nieuwsbericht: Onze plannen voor 2016

Rijdendetreinen.nl
Rijdendetreinen.nl maakt gebruik van de reisinformatie welke op NS.nl en op teletekst 751 wordt gepubliceerd. Deze cijfers bieden een overzicht van de impact van storingen voor reizigers, maar geven geen compleet beeld. Kleinere storingen op het spoor of storingen die zich voordoen op goederensporen worden niet vermeld in de reisinformatie van NS.

Een storing, meer meldingen
Een kapotte trein, een storing aan een verkeersleidingssysteem of bovenleidingbreuk bij Utrecht Centraal, treft meer treinen en reizigers dan bijvoorbeeld eenzelfde soort storing in Vlissingen, waar minder treinen rijden in minder richtingen. Storingen op grote knooppunten, krijgen meerdere meldingen in de reisinformatie om reizigers zo goed mogelijk te informeren. Hoe groter het knooppunt, hoe meer meldingen in de reisinformatie bij een enkele storing.

Dashboard ProRail
Op het Nederlandse spoor rijden jaarlijks 3,3 miljoen treinen. Geïnteresseerd in onze cijfers en het verloop van de punctualiteit op het spoor? Wij zetten onze informatie dagelijks online op ons nieuwe dashboard

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Storingen op het spoor in 2015 | Infrasite

Storingen op het spoor in 2015

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag 13 januari 2016 zijn er berichten in de media over een toenemend aantal storingen op het spoor op basis van informatie van www.rijdendetreinen.nl. Hoe zit dat eigenlijk met die storingen?

Storingen 2015
Onze cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar omdat wij de cijfers eerst nog goed controleren op juistheid voordat wij deze publiceren in het jaarverslag van 2015. Wel zien we al dat de trend van de afgelopen jaren zich ook in 2015 heeft doorgezet: het aantal technische storingen neemt af, maar het aantal storingen veroorzaakt door derden neemt juist toe. In ons jaarverslag rapporteren wij elk jaar over storingen.

Stijging storingen veroorzaakt door derden
Spoorlopen, vandalisme, ongevallen op overwegen. Dit soort storingen veroorzaakt door derden zien we toenemen. Spoorlopers alleen al zorgen voor gemiddeld 3 uur en 20 minuten vertraging per dag. Maar ook bijvoorbeeld dieren langs en op het spoor veroorzaakten in 2015 overlast. Een storing op 27 maart was één van de zwaarste storing voor reizigers in het afgelopen jaar, ook dit betrof een ‘derdenstoring’: de stroomuitval in Noord Holland.

Storingen sneller oplossen
Het gaat er om dat de treinen blijven rijden en na een storing weer snel gaan rijden. Daarom blijven we alles op alles zetten om storingen te voorkomen en het treinverkeer snel op te starten na een storing. Hoe we dat doen? Lees ons nieuwsbericht: Onze plannen voor 2016

Rijdendetreinen.nl
Rijdendetreinen.nl maakt gebruik van de reisinformatie welke op NS.nl en op teletekst 751 wordt gepubliceerd. Deze cijfers bieden een overzicht van de impact van storingen voor reizigers, maar geven geen compleet beeld. Kleinere storingen op het spoor of storingen die zich voordoen op goederensporen worden niet vermeld in de reisinformatie van NS.

Een storing, meer meldingen
Een kapotte trein, een storing aan een verkeersleidingssysteem of bovenleidingbreuk bij Utrecht Centraal, treft meer treinen en reizigers dan bijvoorbeeld eenzelfde soort storing in Vlissingen, waar minder treinen rijden in minder richtingen. Storingen op grote knooppunten, krijgen meerdere meldingen in de reisinformatie om reizigers zo goed mogelijk te informeren. Hoe groter het knooppunt, hoe meer meldingen in de reisinformatie bij een enkele storing.

Dashboard ProRail
Op het Nederlandse spoor rijden jaarlijks 3,3 miljoen treinen. Geïnteresseerd in onze cijfers en het verloop van de punctualiteit op het spoor? Wij zetten onze informatie dagelijks online op ons nieuwe dashboard

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail