ProRail hervat aanbestedingsproces spooronderhoud

rail utrecht Breukelen bovenleiding fly-over

Op 8 januari 2016 heeft de rechter uitspraak gedaan in het kort geding over de aanbesteding van spooronderhoud, dat was aangespannen door drie onderhoudsaannemers. Wij zijn blij dat de rechter heeft bevestigd dat ProRail de aanbesteding van het spooronderhoud op de juiste wijze aanpakt. ProRail hervat het aanbestedingsproces.

Prestatiegericht onderhoud
In Nederland ligt ruim 7.000 km spoor. Dit spoor moet betrouwbaar en in goede conditie blijven voor reizigers en vervoerders. Goed onderhoud is daarbij van groot belang. ProRail maakt op dit moment de transitie naar prestatiegericht onderhoud (PGO). In de nieuwe contracten wordt niet langer de inspanning voorgeschreven, maar de verlangde prestatie. De resultaten van de gebieden waar we al op de PGO wijze werken, zijn goed. Er is een dalende trend in het aantal storingen op het spoor. Ook blijkt dat storingen sneller worden opgelost. Wij zijn blij dat de rechter heeft bevestigd dat dit een goede werkwijze is en zetten de overgang naar prestatiegericht onderhoud door.

Aanbesteding drie onderhoudsgebieden
In augustus zijn we de aanbesteding van drie onderhoudsgebieden gestart. De aanbesteding was stilgelegd vanwege het kort geding. De rechter heeft bevestigd dat ProRail de openbare aanbesteding van het spooronderhoud op de juiste wijze aanpakt en dat partijen over voldoende spoordata beschikken om een goed bod te kunnen doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail