ACM keurt tarieven ProRail grotendeels goed

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

De manier waarop ProRail spoorvernieuwing- en onderhoudskosten in rekening brengt bij vervoerders is grotendeels goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat blijkt uit een 26 november 2015 gepubliceerd besluit van de ACM. ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 de onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de regionale spoorvervoerders, diende eerder dit jaar een klacht in over de gebruiksvergoeding 2015 en 2016 bij de ACM. In juli 2015 besloot de ACM dat de tarieven van ProRail meer recht moeten doen aan het gebruik van lichtere treinen op het spoor. ProRail paste daarop de tarieven aan.

Akkoord
Ook onderzocht de ACM of ProRail op een juiste wijze spoorvernieuwing- en onderhoud doorbelast aan vervoerders. Henk Don, bestuurslid ACM: “Wij zien dat ProRail de tarieven nu grotendeels goed heeft onderbouwd. Maar ProRail heeft de percentages voor variabele onderhoudskosten van spooronderdelen als overwegbeveiliging, bruggen en tunnels nog steeds onvoldoende gemotiveerd.” ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 om de motivering op die onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

Tarieven 2016
Het besluit van ACM betekent dat ProRail de gepubliceerde tarieven voor 2016 in de Toegangsovereenkomsten kan opnemen. Mochten na de onderbouwing aan ACM de tarieven voor vervoerders lager uitvallen, dan zal ProRail het verschil aan hen terugbetalen.

Goederenvervoer
ProRail berekent sinds enige tijd realistische kosten voor het gebruik van het spoor, waardoor de tarieven voor vervoerders zijn gestegen. Het minsterie van Infrastructuur en Milieu heeft geld beschikbaar gesteld aan goederenvervoerders om de stijging van de gebruiksvergoeding tijdelijk te compenseren.

Gebruiksvergoeding, wat is dat?
Spoorvervoerders betalen aan ProRail gebruiksvergoedingen. Dat zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, de perrons en treinparkeerplaatsen. De tarieven voor gebruiksvergoeding moeten voldoen aan de voorschriften uit de spoorwegwetgeving en de Europese richtlijnen. Het berekenen van de gebruiksvergoeding is complex. Het gaat uit van ingewikkelde rekenmodellen op basis van variabelen zoals treingewicht, gemaakte kilometers en het gebruik van perrons. ProRail publiceert de tarieven in de netverklaring.

Meer informatie
Meer informatie over de gebruiksvergoeding op het spoor is te vinden op www.prorail.nl/vervoerders/gebruiksvergoeding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ACM keurt tarieven ProRail grotendeels goed | Infrasite

ACM keurt tarieven ProRail grotendeels goed

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

De manier waarop ProRail spoorvernieuwing- en onderhoudskosten in rekening brengt bij vervoerders is grotendeels goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat blijkt uit een 26 november 2015 gepubliceerd besluit van de ACM. ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 de onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de regionale spoorvervoerders, diende eerder dit jaar een klacht in over de gebruiksvergoeding 2015 en 2016 bij de ACM. In juli 2015 besloot de ACM dat de tarieven van ProRail meer recht moeten doen aan het gebruik van lichtere treinen op het spoor. ProRail paste daarop de tarieven aan.

Akkoord
Ook onderzocht de ACM of ProRail op een juiste wijze spoorvernieuwing- en onderhoud doorbelast aan vervoerders. Henk Don, bestuurslid ACM: “Wij zien dat ProRail de tarieven nu grotendeels goed heeft onderbouwd. Maar ProRail heeft de percentages voor variabele onderhoudskosten van spooronderdelen als overwegbeveiliging, bruggen en tunnels nog steeds onvoldoende gemotiveerd.” ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 om de motivering op die onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

Tarieven 2016
Het besluit van ACM betekent dat ProRail de gepubliceerde tarieven voor 2016 in de Toegangsovereenkomsten kan opnemen. Mochten na de onderbouwing aan ACM de tarieven voor vervoerders lager uitvallen, dan zal ProRail het verschil aan hen terugbetalen.

Goederenvervoer
ProRail berekent sinds enige tijd realistische kosten voor het gebruik van het spoor, waardoor de tarieven voor vervoerders zijn gestegen. Het minsterie van Infrastructuur en Milieu heeft geld beschikbaar gesteld aan goederenvervoerders om de stijging van de gebruiksvergoeding tijdelijk te compenseren.

Gebruiksvergoeding, wat is dat?
Spoorvervoerders betalen aan ProRail gebruiksvergoedingen. Dat zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, de perrons en treinparkeerplaatsen. De tarieven voor gebruiksvergoeding moeten voldoen aan de voorschriften uit de spoorwegwetgeving en de Europese richtlijnen. Het berekenen van de gebruiksvergoeding is complex. Het gaat uit van ingewikkelde rekenmodellen op basis van variabelen zoals treingewicht, gemaakte kilometers en het gebruik van perrons. ProRail publiceert de tarieven in de netverklaring.

Meer informatie
Meer informatie over de gebruiksvergoeding op het spoor is te vinden op www.prorail.nl/vervoerders/gebruiksvergoeding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail