Future-proof verkeersmanagement Rijkswaterstaat en Highways England

Foto: Ivo Ketelaar

Na een gezamenlijke aanbesteding, gaan Rijkswaterstaat (RWS) en Highways England (HE) over op het Advanced Traffic Management System DYNAC van het Oostenrijkse Kapsch TrafficCom. Een bewust afscheid van software op maat voor verkeersmanagement.

DYNAC is bestaande, bewezen werkende software. Een integraal pakket voor verkeersmanagement dat de vele huidige, aparte applicaties in de wegverkeerscentrales gaat vervangen. Het helpt de wegverkeersleiders sneller en efficiënter te werken en kan de groei van het areaal aan, tegen lagere beheerkosten. Met deze future-proof oplossing realiseren RWS en HE samen deze doelen in het samenwerkingsprogramma CHARM.

Geslaagde Europese aanbesteding
CHARM maakte in de aanbestedingsprocedure gebruik van de concurrentiegerichte dialoog, zoals aanbevolen door de Commissie Elias. Een methode waarbij de opdrachtgever en de leveranciers elkaar gestructureerd spreken en elkaars wensen, aanbod en de producten beter bekijken en begrijpen. Een aanpak die in het geval van CHARM leidde tot een passend bod en een snelle start van de implementatiefase. Aan het aanbestedingsproces namen alle wereldmarktleiders van integrale verkeersmanagementsystemen deel. Binnen een jaar viel de keuze op Kapsch TrafficCom, dat in Nederland wordt ondersteunt door CGI.

Keuze voor bestaande, bewezen software
Met het programma CHARM nemen RWS en HE bewust afscheid van software op maat en stappen voor hun verkeersmanagement over op bestaande software. Bewezen software, zo was de eis aan de leveranciers. Software die al minstens bij drie andere wegbeheerders wereldwijd enige jaren naar tevredenheid volledig functioneert. Inmiddels is de implementatie, waaronder de configuratie, van het systeem gestart. Deze zal in Nederland 26 maanden duren.

Vendor lock-in vermijden, aanbesteding roll-out nu gaande
RWS en HE willen de afhankelijkheid van één leverancier beperken. Daarom verzorgt Kapsch, samen met CGI de implementatie van DYNAC. De software wordt geplaatst in een overheidsdatacenter (ODC). Daarop sluiten zij de eerste verkeerscentrale aan. Hierna worden één voor één de vier andere centrales aangesloten door een roll-out partner. Daarvoor is de aanbesteding nu gaande op Tenderned. Nadat alle wegverkeerscentrales zijn aangesloten op het ODC, worden het beheer en de tweedelijnszorg overgenomen door een andere partij.

Markt prikkelen tot innovatie
DYNAC is uitbreidbaar met innovatieve modulen. Deze worden nu binnen CHARM, in een PCP-constructie, door de markt ontwikkeld. Acht bedrijven bouwen momenteel aan een prototype van hun voorstel voor een innovatieve module voor: geavanceerd netwerkmanagement, incidenten sneller detecteren en voorspellen en in-car systemen. De prototypes zijn medio februari 2016 gereed en worden, na een selectie, getest op DYNAC.

In het CHARM PCP-project werken RWS en HE samen met het Vlaamse Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Innovate UK.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat