Pilot met Floating Car Data in de Innovatiecentrale

Foto: Ivo Ketelaar

NDW onderzoekt samen met Connecting Mobility en de Innovatiecentrale de mogelijkheden van het gebruik van Floating Car Data (FCD) in verkeersmanagement. Kan een wegverkeersleider gebruikmaken van FCD voor zijn werkzaamheden? Is de huidige gegevensinput met de daarop gebaseerde triggers te vervangen door andere inwinning?

Diverse verkeersmanagementmaatregelen zoals afkruisingen, het instellen van spitsstroken en andere regelscenario’s worden in de RWS-verkeerscentrales geactiveerd op basis van intensiteitsgegevens uit inductielussen. De centrale vraag in deze pilot is of dit ook op basis van FCD mogelijk is.

Met behulp van historische gegevens worden de definities van de huidige triggers omgezet naar nieuwe definities op basis van FCD. Daarna wordt tijdens twee spitsperioden in de Innovatiecentrale onderzocht in welke mate deze nieuw gedefinieerde triggers voldoen. De Innovatiecentrale is uitgerust met de standaard tooling van een verkeerscentrale maar biedt ook de mogelijkheid om real-time andere informatiebronnen toe te voegen. Tijdens de proef wordt de informatie uit de lussen afgeschermd. Hierdoor wordt inzichtelijk in welke situaties FCD de huidige lusdata kan vervangen en wanneer dit niet kan. Ook wordt gekeken of FCD nieuwe mogelijkheden biedt. De pilot gaat november 2015 van start.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)

Pilot met Floating Car Data in de Innovatiecentrale | Infrasite

Pilot met Floating Car Data in de Innovatiecentrale

Foto: Ivo Ketelaar

NDW onderzoekt samen met Connecting Mobility en de Innovatiecentrale de mogelijkheden van het gebruik van Floating Car Data (FCD) in verkeersmanagement. Kan een wegverkeersleider gebruikmaken van FCD voor zijn werkzaamheden? Is de huidige gegevensinput met de daarop gebaseerde triggers te vervangen door andere inwinning?

Diverse verkeersmanagementmaatregelen zoals afkruisingen, het instellen van spitsstroken en andere regelscenario’s worden in de RWS-verkeerscentrales geactiveerd op basis van intensiteitsgegevens uit inductielussen. De centrale vraag in deze pilot is of dit ook op basis van FCD mogelijk is.

Met behulp van historische gegevens worden de definities van de huidige triggers omgezet naar nieuwe definities op basis van FCD. Daarna wordt tijdens twee spitsperioden in de Innovatiecentrale onderzocht in welke mate deze nieuw gedefinieerde triggers voldoen. De Innovatiecentrale is uitgerust met de standaard tooling van een verkeerscentrale maar biedt ook de mogelijkheid om real-time andere informatiebronnen toe te voegen. Tijdens de proef wordt de informatie uit de lussen afgeschermd. Hierdoor wordt inzichtelijk in welke situaties FCD de huidige lusdata kan vervangen en wanneer dit niet kan. Ook wordt gekeken of FCD nieuwe mogelijkheden biedt. De pilot gaat november 2015 van start.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)