Ruimte op perrons station Schiphol

Foto: Ivo Ketelaar

Tussen Schiphol en Amsterdam wordt het spoor vernieuwd om meer treinverkeer mogelijk te maken. Meer treinen, betekent meer reizigers. En daarom verwachten we meer drukte op de perrons op station Schiphol.

Snel maatregelen nemen
We hebben al verschillende proeven gedaan in samenwerking met NS om het gedrag van reizigers op de perrons te analyseren. De precieze berekeningen wijzen uit dat in 2017 de drukte op de perrons groot wordt. Er zijn aanpassingen nodig. We willen die maatregelen op het station zo snel als mogelijk uitvoeren omdat Schiphol op dit moment al een druk knooppunt is. Het plan is om voor de start van de dienstregeling van 2017 (eind 2016) klaar te zijn.

Wat lossen we op?
Mensen hebben de neiging om bij de trappen te blijven staan en dat zijn vaak de smalle gedeelten van perrons. We willen dat er meer spreiding is van reizigers, maar ook dat aankomende reizigers de perrons sneller kunnen verlaten. Dat geeft lucht. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals het aanpassen van (rol)trappen en hellingbanen (platte roltrappen).

Dynamische Instapinformatie
Een van de andere mogelijke oplossingen is het bieden van Dynamische Instapinformatie aan wachtende reizigers op het perron. Daarbij zullen reizigers op de perrons van Schiphol gewezen worden op de stoppositie van de treinen en op de toegankelijke instapdeuren van de trein. Wachtende reizigers verspreiden zich hierdoor beter over de beschikbare transferruimte en het beschikbare treinmaterieel. Ook willen we de bewegwijzering verbeteren op Schipholplaza zodat de rustigere delen van het perron gemakkelijker te vinden zijn voor reizigers.

Vervolg
Samen met NS en het ministerie van IenM worden de plannen nu verder uitgewerkt. Staatssecretaris Mansveld heeft 26 oktober 2015 de Kamer geïnformeerd over Schiphol. Er is nog geen besluit genomen over welke maatregelen worden genomen en wat dit gaat kosten. Dat wordt later duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Ruimte op perrons station Schiphol | Infrasite

Ruimte op perrons station Schiphol

Foto: Ivo Ketelaar

Tussen Schiphol en Amsterdam wordt het spoor vernieuwd om meer treinverkeer mogelijk te maken. Meer treinen, betekent meer reizigers. En daarom verwachten we meer drukte op de perrons op station Schiphol.

Snel maatregelen nemen
We hebben al verschillende proeven gedaan in samenwerking met NS om het gedrag van reizigers op de perrons te analyseren. De precieze berekeningen wijzen uit dat in 2017 de drukte op de perrons groot wordt. Er zijn aanpassingen nodig. We willen die maatregelen op het station zo snel als mogelijk uitvoeren omdat Schiphol op dit moment al een druk knooppunt is. Het plan is om voor de start van de dienstregeling van 2017 (eind 2016) klaar te zijn.

Wat lossen we op?
Mensen hebben de neiging om bij de trappen te blijven staan en dat zijn vaak de smalle gedeelten van perrons. We willen dat er meer spreiding is van reizigers, maar ook dat aankomende reizigers de perrons sneller kunnen verlaten. Dat geeft lucht. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals het aanpassen van (rol)trappen en hellingbanen (platte roltrappen).

Dynamische Instapinformatie
Een van de andere mogelijke oplossingen is het bieden van Dynamische Instapinformatie aan wachtende reizigers op het perron. Daarbij zullen reizigers op de perrons van Schiphol gewezen worden op de stoppositie van de treinen en op de toegankelijke instapdeuren van de trein. Wachtende reizigers verspreiden zich hierdoor beter over de beschikbare transferruimte en het beschikbare treinmaterieel. Ook willen we de bewegwijzering verbeteren op Schipholplaza zodat de rustigere delen van het perron gemakkelijker te vinden zijn voor reizigers.

Vervolg
Samen met NS en het ministerie van IenM worden de plannen nu verder uitgewerkt. Staatssecretaris Mansveld heeft 26 oktober 2015 de Kamer geïnformeerd over Schiphol. Er is nog geen besluit genomen over welke maatregelen worden genomen en wat dit gaat kosten. Dat wordt later duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail