Onderzoek naar betonkwaliteit HSL-Zuid

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu doen onderzoek naar mogelijke problemen met het beton op de HSL-Zuid. Die onderzoeken worden momenteel verricht door onafhankelijke, externe onderzoeksbureau’s.

Dat er mogelijk problemen zijn met het beton werd in 2011 duidelijk. Tijdens een reguliere controle van de HSL-Zuid werd bovenmatige mosgroei geconstateerd op onder andere de Tunnel Rotterdam-Noordrand. Dit is de toegangspoort tot de HSL-Zuid vanuit Rotterdam. Bovenmatige mosgroei kan er op duiden dat het beton is aangetast en sneller veroudert dan verwacht.

De Staat is eigenaar van de HSL-Zuid. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en heeft ons gevraagd extra onderzoek te laten doen naar de mogelijke problemen. Er is voor gekozen om een diepgaand onderzoek te doen naar de betonkwaliteit van de Tunnel Rotterdam-Noordrand. Dit onderzoek is 1 oktober 2015 door staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer gestuurd.

Onderzoek Betuweroute
De HSL-Zuid en Betuweroute zijn in dezelfde periode gebouwd. De HSL-Zuid werd in 2009 opengesteld voor het treinverkeer. De Betuweroute opende in 2007. Omdat tijdens de bouw van beide spoorlijnen vergelijkbare bouwtechnieken zijn toegepast, heeft ProRail besloten om ook de kunstwerken op de Betuweroute extra te inspecteren. Daarbij is op sommige plekken ook bovenmatige mosgroei ontdekt.

Twee kunstwerken
In navolging van de onderzoeken op de HSL-Zuid, hebben wij een gespecialiseerd onderzoeksbureau gevraagd om eenzelfde onderzoek te doen naar twee kunstwerken op de Betuweroute: Sophiaspoortunnel bij Zwijndrecht en de overkapping Barendrecht. Die onderzoeken zijn nog in volle gang. De resultaten worden eind 2015 verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten zal worden besloten of ook andere objecten op de Betuweroute moeten worden onderzocht.

Geen gevaar
Wel is duidelijk dat de mogelijke problemen met het beton geen gevaar vormen voor het treinverkeer. Er kan veilig gereden worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Onderzoek naar betonkwaliteit HSL-Zuid | Infrasite

Onderzoek naar betonkwaliteit HSL-Zuid

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu doen onderzoek naar mogelijke problemen met het beton op de HSL-Zuid. Die onderzoeken worden momenteel verricht door onafhankelijke, externe onderzoeksbureau’s.

Dat er mogelijk problemen zijn met het beton werd in 2011 duidelijk. Tijdens een reguliere controle van de HSL-Zuid werd bovenmatige mosgroei geconstateerd op onder andere de Tunnel Rotterdam-Noordrand. Dit is de toegangspoort tot de HSL-Zuid vanuit Rotterdam. Bovenmatige mosgroei kan er op duiden dat het beton is aangetast en sneller veroudert dan verwacht.

De Staat is eigenaar van de HSL-Zuid. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en heeft ons gevraagd extra onderzoek te laten doen naar de mogelijke problemen. Er is voor gekozen om een diepgaand onderzoek te doen naar de betonkwaliteit van de Tunnel Rotterdam-Noordrand. Dit onderzoek is 1 oktober 2015 door staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer gestuurd.

Onderzoek Betuweroute
De HSL-Zuid en Betuweroute zijn in dezelfde periode gebouwd. De HSL-Zuid werd in 2009 opengesteld voor het treinverkeer. De Betuweroute opende in 2007. Omdat tijdens de bouw van beide spoorlijnen vergelijkbare bouwtechnieken zijn toegepast, heeft ProRail besloten om ook de kunstwerken op de Betuweroute extra te inspecteren. Daarbij is op sommige plekken ook bovenmatige mosgroei ontdekt.

Twee kunstwerken
In navolging van de onderzoeken op de HSL-Zuid, hebben wij een gespecialiseerd onderzoeksbureau gevraagd om eenzelfde onderzoek te doen naar twee kunstwerken op de Betuweroute: Sophiaspoortunnel bij Zwijndrecht en de overkapping Barendrecht. Die onderzoeken zijn nog in volle gang. De resultaten worden eind 2015 verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten zal worden besloten of ook andere objecten op de Betuweroute moeten worden onderzocht.

Geen gevaar
Wel is duidelijk dat de mogelijke problemen met het beton geen gevaar vormen voor het treinverkeer. Er kan veilig gereden worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail