Reactie ProRail op commotie in de media

Foto: Ivo Ketelaar

21 september 2015

Afgelopen week is ProRail veelvuldig in het nieuws geweest over de financiën en de discussie die is ontstaan rondom de gebruiksvergoeding op het spoor.

Financiën
De Telegraaf publiceerde afgelopen weekend een artikel dat stelt dat de financiële administratie van ProRail niet op orde is. In ons jaarverslag rapporteren wij ieder jaar over onze financiën. In het door de accountant goedgekeurde jaarverslag over 2014 hebben wij zelf aangegeven dat de interne beheersing van financiële processen niet op alle punten aantoonbaar op voldoende niveau is. ProRail voert verbetermaatregelen door. Daarnaast waren we vorige week in het nieuws over de spanning tussen de door ProRail benodigde middelen en bij het Rijk beschikbare middelen voor spooronderhoud tot 2028. Uit het onderzoek van PwC blijkt dat wij onze planning en budgettering grotendeels goed op orde hebben. De vraag van ProRail naar budget voor spooronderhoud komt overeen met wat nodig is. De onderzoekers concluderen verder dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud aan het spoor. Er zijn nog wel verbeterpunten om de risico’s beter te beheersen.

Topman Pier Eringa van ProRail: ‘Ik vind de ontstane commotie in de media heftig. Er gaan bij ons veel dingen goed, maar er kunnen dingen ook beter. In zijn algemeenheid ontmoet ik een kleine vierduizend loyale en hardwerkende werknemers. Ze werken met hart en ziel zonder persoonlijk gewin voor een betere spoorinfrastructuur met betere prestaties voor reizigers en verladers. Voor de collega’s is de berichtgeving pijnlijk, het leidt ons af van de kern: het laten rijden van treinen. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze mensen verdere verbeteringen gaan doorvoeren in onze financiële administratie en ook op andere terreinen’.

Gebruiksvergoeding
De nieuwsmedia berichtten ook over de vergoeding die vervoerders ProRail betalen voor het gebruik van het spoor. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de belangenbehartiger van het goederenvervoer is het niet eens met een besluit dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft genomen en welke ProRail moet uitvoeren. ProRail houdt zich bij het vaststellen van de tarieven van de gebruiksvergoeding aan wet- en regelgeving. ACM toetst hierop. Het kort geding dat KNV heeft aangespannen tegen ACM dient binnenkort. ProRail is hierin geen directe partij en wordt dus niet gedaagd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Reactie ProRail op commotie in de media | Infrasite

Reactie ProRail op commotie in de media

Foto: Ivo Ketelaar

21 september 2015

Afgelopen week is ProRail veelvuldig in het nieuws geweest over de financiën en de discussie die is ontstaan rondom de gebruiksvergoeding op het spoor.

Financiën
De Telegraaf publiceerde afgelopen weekend een artikel dat stelt dat de financiële administratie van ProRail niet op orde is. In ons jaarverslag rapporteren wij ieder jaar over onze financiën. In het door de accountant goedgekeurde jaarverslag over 2014 hebben wij zelf aangegeven dat de interne beheersing van financiële processen niet op alle punten aantoonbaar op voldoende niveau is. ProRail voert verbetermaatregelen door. Daarnaast waren we vorige week in het nieuws over de spanning tussen de door ProRail benodigde middelen en bij het Rijk beschikbare middelen voor spooronderhoud tot 2028. Uit het onderzoek van PwC blijkt dat wij onze planning en budgettering grotendeels goed op orde hebben. De vraag van ProRail naar budget voor spooronderhoud komt overeen met wat nodig is. De onderzoekers concluderen verder dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud aan het spoor. Er zijn nog wel verbeterpunten om de risico’s beter te beheersen.

Topman Pier Eringa van ProRail: ‘Ik vind de ontstane commotie in de media heftig. Er gaan bij ons veel dingen goed, maar er kunnen dingen ook beter. In zijn algemeenheid ontmoet ik een kleine vierduizend loyale en hardwerkende werknemers. Ze werken met hart en ziel zonder persoonlijk gewin voor een betere spoorinfrastructuur met betere prestaties voor reizigers en verladers. Voor de collega’s is de berichtgeving pijnlijk, het leidt ons af van de kern: het laten rijden van treinen. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze mensen verdere verbeteringen gaan doorvoeren in onze financiële administratie en ook op andere terreinen’.

Gebruiksvergoeding
De nieuwsmedia berichtten ook over de vergoeding die vervoerders ProRail betalen voor het gebruik van het spoor. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de belangenbehartiger van het goederenvervoer is het niet eens met een besluit dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft genomen en welke ProRail moet uitvoeren. ProRail houdt zich bij het vaststellen van de tarieven van de gebruiksvergoeding aan wet- en regelgeving. ACM toetst hierop. Het kort geding dat KNV heeft aangespannen tegen ACM dient binnenkort. ProRail is hierin geen directe partij en wordt dus niet gedaagd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail