Financiën ProRail in het nieuws

rail utrecht bovenleiding

Op 16 sep. 2015 in het nieuws veel aandacht voor het beschikbare budget van ProRail en de ambities voor het spoor. Hoe zit het precies?

Spoorbeheer
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) geeft ProRail de opdracht en de financiële middelen voor het beheer van het spoor in Nederland. Van dit geld onderhouden wij spoor, bouwen we stations en regelen we het treinverkeer. Wat de toekomstige ambities zijn voor het spoor heeft het ministerie opgeschreven in de Lange Termijn Spooragenda (LTSA).

Hoge ambitie, minder beschikbare middelen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het beschikbare budget (tot 2028) het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. Hierover is uitvoerig met het ministerie overlegd. Begin 2015 is door IenM aan een onafhankelijk bureau (consortium PwC) gevraagd om het budget nader te onderzoeken en hier aanbevelingen bij te geven. De conclusies van het rapport en de aanbevelingen van de onderzoekers staan in de brief die 15 september 2015 is verstuurd naar de Tweede Kamer.

Budget op orde
Uit het onderzoek blijkt dat wij onze planning en budgettering grotendeels goed op orde hebben. De vraag van ProRail naar budget voor spooronderhoud klopt met wat er voor nodig is. De onderzoekers concluderen verder dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud aan het spoor. Er zijn nog wel verbeterpunten om de risico’s beter te beheersen.

Hoe verder?
Staatssecretaris Mansveld heeft het onderzoekrapport geaccepteerd en daarover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. In het rapport worden ook maatregelen gesuggereerd om het gat tussen het budget en de ambities op te lossen. De staatssecretaris constateert dat gezien het feit dat ProRail inmiddels verschillende taakstellingen heeft verwerkt en de kosten al met zo’n 15–20% heeft teruggebracht, deze maatregelen zeker niet zonder mogelijke consequenties zijn. De staatssecretaris heeft ProRail gevraagd om de maatregelen verder uit te werken en hier begin 2016 op terug te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Financiën ProRail in het nieuws | Infrasite

Financiën ProRail in het nieuws

rail utrecht bovenleiding

Op 16 sep. 2015 in het nieuws veel aandacht voor het beschikbare budget van ProRail en de ambities voor het spoor. Hoe zit het precies?

Spoorbeheer
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) geeft ProRail de opdracht en de financiële middelen voor het beheer van het spoor in Nederland. Van dit geld onderhouden wij spoor, bouwen we stations en regelen we het treinverkeer. Wat de toekomstige ambities zijn voor het spoor heeft het ministerie opgeschreven in de Lange Termijn Spooragenda (LTSA).

Hoge ambitie, minder beschikbare middelen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het beschikbare budget (tot 2028) het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. Hierover is uitvoerig met het ministerie overlegd. Begin 2015 is door IenM aan een onafhankelijk bureau (consortium PwC) gevraagd om het budget nader te onderzoeken en hier aanbevelingen bij te geven. De conclusies van het rapport en de aanbevelingen van de onderzoekers staan in de brief die 15 september 2015 is verstuurd naar de Tweede Kamer.

Budget op orde
Uit het onderzoek blijkt dat wij onze planning en budgettering grotendeels goed op orde hebben. De vraag van ProRail naar budget voor spooronderhoud klopt met wat er voor nodig is. De onderzoekers concluderen verder dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud aan het spoor. Er zijn nog wel verbeterpunten om de risico’s beter te beheersen.

Hoe verder?
Staatssecretaris Mansveld heeft het onderzoekrapport geaccepteerd en daarover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. In het rapport worden ook maatregelen gesuggereerd om het gat tussen het budget en de ambities op te lossen. De staatssecretaris constateert dat gezien het feit dat ProRail inmiddels verschillende taakstellingen heeft verwerkt en de kosten al met zo’n 15–20% heeft teruggebracht, deze maatregelen zeker niet zonder mogelijke consequenties zijn. De staatssecretaris heeft ProRail gevraagd om de maatregelen verder uit te werken en hier begin 2016 op terug te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail