Reactie NS op onjuiste berichtgeving chroom 6 bij onderhoud treinen

Foto: Ivo Ketelaar

Dagblad Trouw berichtte vanmorgen 2 september 2015 dat NS actief chroom 6 zou gebruiken bij het onderhoud van treinen. Dit is echter niet het geval.

Hoe zit het dan?
Chroom 6 komt voor in verflagen van sommige oude treinen van NS of sommige onderdelen van treinen. Het is door fabrikanten ooit gebruikt vanwege de hechtende eigenschappen. NS gebruikt verf met dit materiaal zelf niet en brengt het ook niet actief aan in tegenstelling tot sommige ander sectoren waar het actief gebruikt wordt en in tegenstelling tot de suggesties in Trouw.

Voorzorg
Zodra deze zomer bekend werd dat chroom 6 voorkwam in verflagen van oude treinen hebben wij ons personeel en de vakbonden hier direct over ingelicht en ze op de hoogte gehouden van onze acties. Daarnaast hebben wij uit maximale voorzorg sommige werkzaamheden tijdelijk opgeschort of extra maatregelen getroffen. De stof kan overigens alleen vrijkomen bij specifieke werkzaamheden in werkplaatsen, zoals schuren.

Op orde
Direct is een gespecialiseerd extern bureau aan het werk gezet. Uit hun onderzoek is inmiddels gebleken dat indien medewerkers de voorgeschreven beschermingsmaatregelen nemen (stofkap, goed afzuigen van ruimtes, etc.) er geen gevaar is voor blootstelling of dat de veiligheidsmaatregelen zo zijn dat de gezondheidsrisico’s maximaal worden uitgesloten. NS voldoet aan de strengste normen op dit vlak die er zijn. Om elk risico maximaal uit te sluiten zijn wij wel bezig met onderzoek naar verdere verbetermaatregelen.

NS heeft schaft geen nieuw materieel aan waar het nog in zit of in kan zitten. In tegenstelling tot de auto-industrie was het gebruik in de treinfabricage nog niet verboden. Hier spelen we dus zelf actief op in

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS