Dienstregeling 2016 spoor: grote puzzel, kleine aanpassingen

Foto: Ivo Ketelaar

Het is weer gelukt. Na flink puzzelen, rekenen en afstemmen met vervoerders en reizigersorganisaties is de dienstregeling op het spoor voor 2016 klaar. ProRail heeft wederom in totaal ongeveer 3,3 miljoen treinritten verdeeld op het Nederlandse spoor.

Onze puzzelaars
Zo’n 25 ProRail-puzzelaars hebben hun hersens gekraakt over alle aanvragen van ruim 30 vervoerders en verladers en overlegd met reizigersverenigingen over de impact van werkzaamheden voor reizigers. De nieuwe dienstregeling op het spoor gaat op zondag 13 december 2015 in.

Reizigersverkeer 2016
Voor reizigers verandert er met de nieuwe dienstregeling weinig. De jaardienstregeling van 2016 kent kleine verbeteringen ten opzichte van 2015. Vervoerders maken dit najaar zelf hun specifieke dienstregelingen bekend aan hun reizigers.

ProRail Vernieuwt
ProRail werkt in 2016 hard door aan de spoor- en stationsvernieuwing, welke impact hebben op reizigers en levert een aantal nieuwe stations en sporen op. In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. En daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag ooit. De grootschalige vernieuwing en het onderhoud van het spoor veroorzaken hinder voor vervoerders, reizigers en verladers. We hebben soms meerdere sporen nodig om ons werk goed en veilig uit te voeren. Deze werkzaamheden worden in de jaarlijkse capaciteitsverdeling verwerkt. We beperken de overlast voor reizigers zoveel als mogelijk. Door bijvoorbeeld onderhoud zoveel mogelijk ’s nachts uit te voeren, wanneer er geen treinen rijden. Dat doen we in het zogenaamde onderhoudsrooster dat jaarlijks wordt ingepland. Er rijden dan ’s nachts op verschillende plekken en momenten geen treinen om aan het spoor te kunnen werken.

Weekends, vakanties en evenementen
Maar ook werken we in 2016 regelmatig overdag aan het spoor. In overleg met vervoerders wordt dit werk met name in het weekend en in vakantieperiodes gepland. In 2016 staan er door het gehele land belangrijke werkzaamheden gepland. ProRail publiceert grotere werkzaamheden die binnen drie maanden gepland staan op deze website en attendeert reizigers met de campagne ProRail Vernieuwt over de meest ingrijpende werkzaamheden voor het treinverkeer. ProRail zendt radiospots uit, adverteert, hangt posters op de stations en start online campagnes zodat reizigers zich ruim van te voren kunnen voorbereiden op een andere treindienst of busvervoer. Vervoerders verzorgen vervolgens de meest actuele reisinformatie voor en tijdens de werkzaamheden.

Evenementen
Tijdens verschillende evenementen levert ProRail extra ‘treinpaden’ voor treinvervoer van en naar verschillende evenementen. Dit jaar is er ook weer rekening met extra treinverkeer en aangepaste dienstregeling rondom grote evenementen zoals Koningsdag (de zogenaamde Oranjedienstregeling), TT Assen, dance events rondom station Sloterdijk, bevrijdingsfestivals en de Marathon van Rotterdam.

Oplevering infrastructuur en stations in 2016
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de verbetering van het spooremplacement bij Utrecht Centraal en de spoorverbinding tussen Amsterdam en Schiphol. Eind 2016 zal een deel van de projecten (OV SAAL en Utrecht) worden opgeleverd. Dan is de acht kilometer spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Schiphol gerealiseerd en zijn de rijbanen in Utrecht grotendeels ontvlecht voor een betere doorstroming. Ook zal er een nieuwe keervoorziening worden opgeleverd (extra keerspoor) rondom Almere om betere aansluitingen van het treinverkeer mogelijk te maken op de Flevolijn.

Vernieuwde stations
In 2016 worden vijf nieuwe stations opgeleverd, waarvan drie in Brabant. Het gaat om de vernieuwde stations in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ook zijn in 2016 de stations Den Haag Centraal en de nieuwe OV terminal Utrecht Centraal klaar.

Goederenverkeer 2016
Voor het goederenvervoer zijn er omreisroutes in verband met werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland. Deze omreisroutes zijn in de nieuwe jaardienst opgenomen. In verband met grootschalige spoorwerkzaamheden aan de Duitse grens kan er op sommige momenten minder treinverkeer over de Betuweroute rijden. Tijdens deze werkperioden worden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en – in mindere mate – via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen kunnen bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over. Meer informatie over de werkzaamheden in Duitsland en de gevolgen voor het railgoederenverkeer in Nederland is te vinden op deze website.

Capaciteitsverdeler
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland. In de afbeelding meer toelichting hierover. Bij het maken van een dienstregeling spelen veel factoren een rol: zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat er voldoende tijd tussen twee treinen gepland wordt, zodat de kans dat een trein een rood sein tegenkomt klein is. Als een trein geen rood sein krijgt, kan hij er ook niet doorheen rijden. En een trein die niet hoeft te stoppen, hindert ook geen andere treinen. En dat 3,3 miljoen keer in een jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Dienstregeling 2016 spoor: grote puzzel, kleine aanpassingen | Infrasite