Eerste stap betere spoorverbinding Maastricht – Aken

Foto: Ivo Ketelaar

Aken en Maastricht; hemelsbreed liggen deze steden niet ver bij elkaar vandaan. Toch is het met de trein nog een hele onderneming om er te komen. Dat kan en moet anders, vinden het Rijk en de provincie Limburg. In opdracht van deze partijen zet ProRail nu de eerste stappen om de doorstroming en het comfort op deze grensoverschrijdende verbinding te verbeteren.

Vanaf zaterdag 22 augustus 2015 wordt gestart met het vernieuwen van grote delen van het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath. Negen dagen lang wordt er 24 uur per dag doorgewerkt en worden spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast) vervangen.

Elektrificatie
De volgende stap is dat het baanvak tussen Landgraaf en Herzogenrath zal worden geëlektrificeerd. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan het technisch ontwerp en de aanbesteding en de uitvoering zal uiterlijk eind 2017 gereed zijn. Zodra ook de werkzaamheden aan Duitse kant zijn afgerond, komt er vanaf de dienstregeling in 2018 een rechtstreekse treinverbinding van Maastricht via Heerlen naar Aken. Daarmee wordt een eerste invulling gegeven aan de grotere ambities van het Rijk en de provincie Limburg het grensoverschrijdend vervoer te verbeteren en daarmee de reizigers meer comfort te bieden en om grensoverschrijdende economische samenwerking te bevorderen.

Geen treinverkeer
In verband met het vernieuwen van het spoor is er vanaf zaterdag 22 augustus 9 dagen lang geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Herzogenrath. Ook rijden er zaterdag 22 en zondag 23 augustus 2015 geen treinen tussen Heerlen en Kerkrade Centrum. Voor de reizigers worden bussen ingezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail